Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Vad menas med rollbesättare?

Vad menas med rollbesättare?
Vad gör en Rollsättare? Eller ’Casting Director’, som det heter på engelska. I Storbritannien och USA är detta en högt respekterad yrkesgrupp och man skulle inte drömma om att göra en produktion, vare sig på scen eller på TV eller film, utan en Rollsättare.

Rollbesättare som yrke
Vad gör en Rollsättare? Eller ’Casting Director’, som det heter på engelska.
Jo, denna persons arbete är att förse regissör/producent med ett urval av skådespelare att titta närmare på inför en produktion. I Storbritannien och USA är detta en högt respekterad yrkesgrupp och man skulle inte drömma om att göra en produktion, vare sig på scen eller på TV eller film, utan en Rollsättare.

Det är deras jobb att vara så insatta det bara går i vilka som finns därute. De går på teater och film minst 2-3 ggr per vecka för att hålla koll på vilka som finns i branschen och vad de går för. Det finns Filmbolag och till och med teatrar som har egna Rollsättare. I UK har både National Theatre och Royal Shakespeare Company sina egna ’Casting Directors’.

I Sverige hade SVT förut egna Rollsättare, men eftersom de flesta dramaproduktioner numera läggas ut på fristående Produktionsbolag så har denna tjänst försvunnit, vad jag vet.
Ingen teater i Sverige har någon egen specifik tjänst som Rollsättare. Så oftast är Rollsättare sina egna arbetsgivare som arbetar på uppdrag från ett Produktionsbolag, en Regissör eller en teater. Och i USA och UK det finns till och med speciella ’Casting Directors’ som enbart sysslar med att förse produktioner med statister. Som i sin tur oftast tillhör en Statistagentur.
Hur blir man Rollsättare?
Det är en lång process men de flesta har det gemensamt att de har en lång och ofta varierad karriär inom film och teater. En del har börjat med att själva stå på scen. Eller de har jobbat som regiassistenter. Eller något annat som gjort att de har skaffat sig en egen personlig erfarenhet av branschen. Sen har de börjat som assistent till en erfaren Rollsättare. För det tar många år att bli en duktig sådan. Och jag vill här och nu slå fast att vi har flera oerhört duktiga och erfarna Rollsättare i Sverige även om många av oss skådespelare – oftast i reklamfilmssammanhang – även stött på unga röster som ringer upp och man snabbt märker att de är totala noviser på området.

CDG, Casting Directors’ Guild i UK (mer om denna organisation nedan) har på sin hemsida ett alldeles utmärkt dokument om hur man jobbar sig till att bli en Rollsättare. Här är en länk till denna sida: http://www.thecdg.co.uk/casting-director/

Gemensamt för alla bra Rollsättare är att de är lidelsefullt intresserade av att hitta nya ansikten och att hålla sig à jour med dem som redan finns i branschen. De ser mer teater och film än någon annan i branschen. De har störtkoll på vem som gjort vad och med vem. Jag talar om jobb, inte privatliv! (Även om vissa privata detaljer kan var bra att ha ett hum om!). Alla bättre teaterskolor i UK har uppspel med de elever som ska gå ut skolan. Vilka bjuds först och främst in att sitta i publiken? Jo, framför allt Agenter och Rollsättare.

Rollsättare har ett minne som en elefant och en fingertoppskänsla för att se vad som är tänkbart för en skådespelare att göra. Ibland kanske bättre än skådespelaren själv. Och de riktigt bra och erfarna kan föra en dialog med regissörer och producenter om att testa någon som dessa – oftast herrar - inte hade tänkt sig i sin vildaste fantasi, men som de plötsligt ser är så rätt för rollen. Vad en god vän kallar ett ”Tjuren Ferdinand- ögonblick”… ”Bravo, Bravissimo! Honom ska vi ha!”
Hur går det till?
Produktionsbolag förser Rollsättaren med både manus och en s.k. ”Casting Brief” eller en mer detaljerad ”Cast Breakdown”. Detta är beskrivningar av vad de letar efter för varje roll; Kön, spelålder, typ och något kort om karaktären (gruvarbetare eller lyxhustru, vek eller gåpåig) och kanske något lite om hur regissören ser på rollen. Samt ofta en ”prisklass”, dvs ungefär vad produktionen tänker sig betala för varje uppgift. För musikaler även röstomfång.

Nu börjar Rollsättaren leta. Både i sina privata arkiv och i Storbritannien i Spotlight, en enorm katalog där alla professionella skådespelare finns listade med foto och namn på agent.
(T.o.m. Laurence Olivier var med där till sin död. Men hans speciella ställning markerades av
att han inte var listad med något foto, bara med kontaktuppgifter till hans agent. Men med var han!)

Spotlight finns både i pappersversion och på nätet. Det kan tyckas gammaldags att den fortfarande finns i pappersform. Men det är på begäran av just många Rollsättare. De gillar att göra noteringar i katalogen. När Rollsättaren har hittat en bunt intressanta ansikten, kontaktar han/hon dessa personers Agenter. För att fråga om av deras klienter som är intressanta skulle kunna tänkas vara intresserade av detta jobb. Och för att checka om dessa personer är tillgängliga under inspelnings- eller spelperiod. Och man börjar föra en dialog om detta vore ett jobb för just deras klient. Det är via Agenten kontakt tas med berörda skådespelare, inte med skådespelaren direkt. Man kan vara med i Spotlight utan att ha en agent, men det är sällan någon utan agent överhuvudtaget kommer ifråga för ett ”tyngre” jobb.

Ett annat sätt Rollsättare jobbar kan också vara att skicka ut hela denna ’Casting Brief’/”Cast Breakdown” till ett antal Agenter. Givetvis högst hemligstämplat! Med en fråga om de har några klienter som kan komma i fråga för roller. Agenten studerar då denna noga och kontaktar sen Rollsättaren och ger några förslag och skickar över material på klienterna i fråga; cv, några olika foton, showreel etc.
Två vägar att gå
Nu finns det två vägar att gå. Det beror på hur regissör och producent vill ha det. Ena vägen är att de vill de vara involverade redan på detta första stadium när man tittar på hundratals foton, cv och showreel. Här görs alltså en första gallring i samråd med producent och/eller regissör.

Den andra vägen är att Rollsättaren ensam gör denna första gallring och får ihop ett gäng tänkbara namn och sen kallar in skådespelare för en audition, en provfilmning, en ’reading’ (man läser några scener ur materialet) eller – speciellt om det är en mycket framstående skådespelare - en s.k. intervju = regissören och skådespelaren möts och samtalar.

Och sen tragglar det på. Med fler auditions, fler provfilmningar, fler samtal tills regissör och producent är helt nöjda med den ensemble de hittat och skådespelaren – via sin agent – är nöjd med villkor och betalning.
En Rollsättare är INTE en Agent
Jag har påpekat det förr, men det kan inte nog ofta sägas! En Rollsättare är INTE en Agent.

En Rollsättare får överhuvudtaget inte utföra någon av Agentens arbetsuppgifter. Han/Hon förhandlar ibland om gaget med Agenten, men han/hon har att rätta sig efter den prisgrupp som producenten har lagt fast. Det är inte summor som Rollsättaren har bestämt. Han/Hon uppbär ingen som helst ersättning från skådespelarna, utan får all sin betalning från produktionsbolaget eller teatern.

En Rollsättare har inte ett gäng skådespelare uppbundna till sig, som en Agent har. Man kan alltså aldrig tillhöra en ”Rollsättaragentur”. Jag har märkt att i Sverige blir folk ibland lite konfunderade eftersom en ’Casting Director’ ibland även kallas ’Casting Agent’, men som sagt det betyder inte att de är Agent i den mening att de företräder skådespelarnas intressen.

Både Rollsättare och Agenter i USA och UK är organiserade i intresseorganisationer och båda
måste vara licensierade av branschorganisationer. I USA kan man efter namnet på Rollsättaren se bokstäverna CSA. Det betyder att de är medlemmar av ”Casting Society of America”. Man behöver inte vara medlem, men det är sällan man ser Casting Directors i eftertexter på en film eller i ett teaterprogram som inte är medlemmar. Dessa tre bokstäver borgar för att de högt specialiserade och professionella yrkesmänniskor.

I Storbritannien heter organisationen CDG, ”The Casting Directors’ Guild”.
Båda organisationerna är tillkomna på initiativ av Rollsättarna själva. För att bli medlem måste man kunna visa att man är en professionell rollsättare med lång erfarenhet.
Rollsättarna i UK
Jag har haft den stora turen att få träffa och lära känna några av de bästa Rollsättarna i UK. Tack för det, syrran (Mari Molander, som har Molander Casting) som de senaste 20 åren har arrangerat flera stora musikalauditions i Sverige och jag har haft störtkul när jag jobbat med henne. Där vi – på uppdrag från t.ex. London eller Tyskland - letat reda på det mesta av det bästa av musikalartister som kunde komma ifråga för roller i musikaler som bl.a. ”Jesus Christ Superstar”, ”Sunset Boulevard”, ”Lejonkungen” och ”Rent”. Och två fantastiska Casting Directors har kommit till Sverige för att jobba; David Grindrod och Pippa Ailon.

David jobbade förut primärt med alla Andrew Lloyd Webbers produktioner, men har på senare år blivit sin egen och t.ex. rollsatt ”Mamma Mia” över hela världen. Även Pippa jobbar över hela världen och har rollsatt bl.a. ”We Will Rock You”, ”Billy Elliot” och ”Wicked”. Att se dom i arbete har varje gång varit en sån otrolig kick. Deras koncentrerade fokus på de sökande är så intensiv att man nästan kan ta på den. Och de är båda utmärkta personinstruktörer. De kan båda säga just den rätta lilla saken som får de sökande att kunna prestera sitt yttersta. Men det allra viktigaste var deras sätt att initialt möta den nervösa människa som kom upp på scenen. Att få dem att slappna av, att småprata lite, kanske skoja lite, en kram om det behövdes. Mänskligt varmt och satans proffsigt.

Jag frågade David en gång, efter att han tagit sig lite extra lång tid att få en darrande musikalartist att slappna av, varför han la så lång tid på det. Och han sa något jag aldrig glömt och hoppas att jag tagit till mig: ”Jag behöver dom mer än vad de behöver mig. De kan gå till en ny audition imorgon. Men jag har ett uppdrag att hitta rätt personer till rollerna och om en kram eller ett skämt får dem att slappna av och prestera bättre har jag gjort mitt jobb. Det är
människor vi jobbar med och de ska mötas med respekt och vänlighet”.

Vi har flera oerhört proffsiga Rollsättare i Sverige, men deras jobb blir ibland väldigt jäktat. Speciellt i reklamfilmssammanhang där tidspressen är stor. Men mer om det i nästa artikel…

Lidingö 2011-05-12

Betygsätt

 3 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- It will cost you sweat and tears, and perhaps... a little blood.

Nosferatu, 1922



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2017.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict