Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Sök i forumet | Forum-FAQ
 Alla kategorier
 Övrigt
 Kommentera klipp och artiklar på Filmcafe.se
 Kommentarer om TV-klippet: Vad tycker etablerade skådespelare om provfilmningen?
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna

Dela forumtråden med dina vänner

Next Page
Rubrik
Sida: av 2
Publicerat - 17 nov 2010 :  18:22:11  
Inläggen nedan är kommentarer på ett av våra TV-klipp. Vad tycker etablerade skådespelare om provfilmningen?.
Du kan titta på klippet här: http://webbtv.filmcafe.se/webbtv_clip.asp?clip_id=206
Inlägg - 17 nov 2010 :  18:22:11  
Mycket bra inslag. Skådespelarna var avspända men intresserade av frågan.
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 nov 2010 :  19:40:44  
Absolut värdefulla och lärorika minuter att titta på detta klipp med kända Skådespelare och deras casting/provfilmningstips samt att dom delar med sig av sina erfarenheter.. `Ingen kan passa alla men alla passar någon´..Förr eller senare så blir det ett möte som för oss vidare in i filmens värld och rollen blir din. Många castingar ger också träning och färdighet..Man får tänka på att inte spela rollen utan att känna in och försöka vara den rollfigur som vi testas för tillsammans med sin egen personlighet.Livet är en praktikperiod och mycket kul och intressant har vi chans att uppleva på vägen.Önskar er alla lycka till!
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 nov 2010 :  23:30:15  
Min begränsade erfarenhet är att det mycket handlar om vad Tuva Novotny sa: Regissören har en bild av karaktären och vill hitta någon som stämmer in på den bilden. Om det handlar om type casting, räcker det med att veta hur han/hon gestaltat andra roller, men annars vill man veta hur h*n gör just den karaktären.
Det finns en annan dimension också: En skådis kan på provfilmningen ge regissören en aha-upplevelse: Det där skulle ju kunna vara ett annat intressant sätt att göra karaktären!
Till toppen av sidan
Inlägg - 16 nov 2011 :  15:30:19  
När jag var på min första audition gick det absolut inte till såhär så det va intressant att titta :)
Till toppen av sidan
Inlägg - 16 nov 2011 :  16:50:59  
Jag har precis fått en roll i en film som görs av en artonårig skolkille. Jag fick allt masa mig till hans skola och provfilma, precis som för vilken större produktion som helst. Om jag inte vill vara med på det förtjänar jag inte hans förtroende. Sedan kan jag också förstå Björn Kjellmans inställning, men det är ju mer hans känsla för hur han själv fungerar, och vi är förstås alla olika. Jag gillar att träffas på det här sättet innan man sätter igångt filmandet på riktigt.

Spännande inslag. Jag råkade för övrigt hitta lita provfilmningar för de första filmade Stjärnornas krig-filmerna på Youtube. Kolla dem vetja.

http://youtu.be/nix_PID3oiA
Till toppen av sidan
Inlägg - 16 nov 2011 :  17:34:53  
Så härligt att se Kurt Russel läsa för rollen som Han Solo. Klassiskt exempel på hur han tolkat rollen fel. Han missar helt - det som är den avgörande drivkraften hos den karaktären - att Han solo bara ser uppdraget som ett räddning för att betala av sina skulder, och spelar allt för engagerad och intresserad. Han missar att reagera på nyckelordet "belöning" och det blir därför ingen kraftfull vändning i scenen..

http://youtu.be/nix_PID3oiA
Till toppen av sidan
Inlägg - 19 nov 2011 :  01:25:28  
Han ser oerhört obekväm ut med. Men det intressantaste är hur pass mycket repliker de bollar med. Jag som aldrig har haft mer än ett par blir lite svettig i handflatorna när jag ser detta. Jag undrar liksom hur mycket repliker man kan memorera och samtidigt hålla det flytande. Nu vet jag vad jag ska träna på i alla fall, replikinläsning och provfilmning hemma i garderoben.
Till toppen av sidan
Inlägg - 11 jan 2012 :  18:03:07  
Men klippet var förtröstansfullt! Det är ju lätt att få ågren om man känt sig för okoncetrerad el dyl.
Till toppen av sidan
Inlägg - 05 sep 2012 :  18:25:28  
Mycket lärorikt och motiverande video.
Till toppen av sidan
Inlägg - 05 sep 2012 :  18:25:29  
Mycket lärorikt och motiverande video.
Till toppen av sidan
Inlägg - 29 dec 2013 :  02:43:18  
Riktigt intressant och betryggande att höra professionella aktörers egna syn på provfilmning.
Till toppen av sidan
Inlägg - 04 jan 2014 :  13:31:34  
Verkligen intressant och lärorikt.
Till toppen av sidan
Inlägg - 03 feb 2014 :  16:50:22  
Mycket lärorikt. Bra film
Till toppen av sidan
Inlägg - 10 apr 2014 :  18:30:34  
Var väldigt skönt att se. Hade också varit intressant att låta etablerade titta på faktiska provfilmningar med mindre etablerade och att de berättar vad de ser och tänker kring personens provfilmning.
Till toppen av sidan
Inlägg - 06 maj 2014 :  23:32:19  
Ja det vore väl en sak om en provfilmning va just en provfilmning. Men aldrig har jag varit på en så kallad provfilmning och dom har skickat manus innan med karaktärsbeskrivning. Det e Typcasting dom håller på med och det e inte provfilmning. Att amatörer håller på som ska ha statister å kallar det för provfilming det e bara lögn. Och ingen statist behöver kunna spela för att vara med.
Till toppen av sidan
Sida: av 2 Rubriker
Nästa sida
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
Gå till:
© 2000-2002 Snitz Communications Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

Benhur: Trots att det finns många vita hästar i Italien, flögs de fyra hästarna som används i filmen från Tjeckoslovakien. De reste i första klass.

© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict