Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Sök i forumet | Forum-FAQ
 Alla kategorier
 Övrigt
 Kommentera klipp och artiklar på Filmcafe.se
 Kommentarer om artikel: Skådespela i reklamfilm
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna

Dela forumtråden med dina vänner

Rubrik  
Publicerat - 09 okt 2009 :  13:08:45  
Inläggen nedan är kommentarer på en av våra artiklar. Skådespela i reklamfilm.
Du kan läsa artikeln här: http://www.filmcafe.se/artikel/artikel.asp?art_id=66
Inlägg - 09 okt 2009 :  13:08:45  
Jag spelade huvudkaraktären i Göteborg Energis reklamfilmer för företag. Det var en serie på 3 olika reklamfilmer med ett gemensamt tema mot kraftsporter. Sändningarna pågår i Göteborgsområdet sedan 4 veckor tillbaka.
Allt som är skrivet i artikeln här stämmer mycket bra. Man skulle gärna vilja göra något mer av rollfiguren men varje sekund är viktig för att få fram budskapet. Man måste vara helt fokuserad mot målet och vara väl förberedd. Känner man sig inte helt bekväm med rollen från början är det bättre för alla parter att säga nej från början. Det har jag gjort tidigare. I detta fall kändes det från början att det var min roll. Kemin stämde redan på castingen och inspelningsteamet från STARK var helt underbara att ha att göra med.
Man blev också väldigt medveten om sina små gester och mimik. Även små,små plitor och minsta ögonrörelser var helt plötsligt oerhörd betydelsefulla eftersom det ibland kunde förekomma extrema närbilder. Och kan du inte dina repliker som rinnande vatten kan du förstöra hela reklamfilmen. Lyssna framförallt på vad regissören vill att du skall göra och försök inte överdriva din karaktär. Karaktären får du forma innan du går till inspelning och inte pröva fram under inspelning.
Och försök inte överdriva på castingen. Det är din egen personlighet de vill testa, inte stora rolltolkningar. Känns det naturligt för dig är dina chanser att få rollen större.

Kjell
Till toppen av sidan
Inlägg - 10 okt 2009 :  23:54:09  
Intressant läsning. Både i artikeln och i Kjells svar.
Till toppen av sidan
Inlägg - 12 okt 2009 :  15:10:03  
Allt detta stämmer till punkt och pricka, ta vara på sekunderna du har på dig. Mvh Anders
Till toppen av sidan
Inlägg - 27 okt 2009 :  15:27:42  
nema problema..schysst,lycka till nu!
Till toppen av sidan
Inlägg - 21 sep 2016 :  11:02:05  
Ja det stämmer allt i artikeln.
Jag har ju en speciell karaktär och sticker ut rätt mycket och som jag även bjuder på. Jag är 153 cm över havet. Så fast att jag är liten, så syns jag just därför. ”LER”
Dom flesta reklamfilmer jag har varit med i, så har jag ej sökt, utan det är bolagen som sökt mig och det är trevligt och kul.
Jag har gjort några huvudrollsfigurer i reklamfilmer bla. som Cloettas Polly Guldmannen och AJ Produkter mfl.
När det gäller att leverera repliker så måste man verkligen memorera in det duktigt. I Polly reklamen, så skulle jag rabbla upp repliker i ett rasande tempo och förutom det så skulle jag bryta på Amerikanska.
Men det var riktigt kul och jag skrattar åt det fortfarande.
https://www.youtube.com/watch?v=cj07kPV-SUY
www.pollyguld.se
Till toppen av sidan
Inlägg - 29 sep 2016 :  13:28:01  
Det är mycket intressant att läsa artikeln Skådespela i reklamfilmer och kommentarerna till artikeln. ("Det krävs skådespelartalang för att leverera ett budskap så effektivt som möjligt på 30 sekunder", skriver Robert Selin).
Anledningen till att jag läser om artikeln från 2009 är den stundande Roygalan den 27 oktober om en reklamfilmstävling. Så långt jag kan se finns det inga skådespelarpriser och inga skådespelare i de olika juryn som presenteras på filmcafes startsida. Ska man uppfatta det så, att man inte ser skådespelarens insats till reklamfilmens konstnärliga slutresultat som relevant?
Vad vore t e x reklamfilmen Polly Guld här på sidan utan Lille Peter Jönssons lysande insats?
Till toppen av sidan
Inlägg - 30 sep 2016 :  10:21:29  
Intressant fråga Tommy!
Hur tänker ni skådespelare och statister?
Till toppen av sidan
  Rubriker
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
Gå till:
© 2000-2002 Snitz Communications Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

Bokstäverna i början av filmen "Alien", som långsamt avslöjar titeln på filmen, syftar på räknestreck. Ett streck för varje passagerare som kommer att dö.



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict