Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Sök i forumet | Forum-FAQ
 Alla kategorier
 Anslagstavlan
 Titta på anslagstavlan
 bull casting
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna

Dela forumtråden med dina vänner

Next Page
Rubrik
Sida: av 2
Publicerat - 11 aug 2009 :  12:55:25  
Dessa castingar är ett skämt!
Och det säger jag inte för att jag inte fick en roll, utan för att jag läste häromdagen att Kleerup ska spela in film! För att han var klockren för rollen... bullshit. Han är med i "hänt extra" och därför får han rollen. Eller när de plockar folk från gatan för att de är autentiska. När ska produktionsbolag (inte rollbesättare) satsa på talang och riktiga SKÅDESPELARE? För att det är vår dröm, vårt jobb och vår utveckling som blir lidande, och sen säger de att det inte finns bra skådisar i Sverige.
Satsa på ett nytt ansikte som kan sin grej, istället för att Doggelito ska få ännu en check!

Jag är inte klassiskt skolad men jag har jobbat hårt för att förstå och i någon mån mästra vår konst, och jag skulle hellre förlora alla roller jag söker till en riktig skådis än att förlora en enda till idol-jocke!

Ändrad av - Alexej Manvelov den 17 aug 2009 18:31:08
Inlägg - 11 aug 2009 :  13:08:13  
Jag håller med dej!
Satsa på duktiga skådespelare- det är ett yrke man går i skola för- inget man bara kan hoppa på för att bli "kändis" eller jobba med för att man är känd inom annat yrke. Det är ett hån mot alla oss, som livnär oss på detta!
Till toppen av sidan
Inlägg - 11 aug 2009 :  16:16:11  
Jag är verkligen inget fan av Kleerups musik men jag har verkligen inte sett honom skådespela (vilket jag såklart tar förgivet att du har Alexej eftersom du antagligen inte hade skrivit det här inlägget utan grund, så det var ju trist att höra). Jag själv får tyvärr lita på vad filmens producent säger eftersom jag inte kan bevisa motsatsen. Inte ens Kleerup tänker jag döma på förhand.

Mille Ballai — "Vi har provfilmat honom väldigt hårt så vi vet att han kan agera. Han är ett geni som klarar allt inom konsten".

Sen kan man såklart tycka att det är synd att Dogge inte gör musik längre utan isätllet medverkar i reklamfilmer, oandra sidan hade en okänd "riktig" skådis knappast haft samma effekt.
Till toppen av sidan
Inlägg - 13 aug 2009 :  00:18:15  
Nej, jag har inte sett Kleerup agera, för att han är inte är en skådespelare, men det är heller inte poängen. Däremot att vissa rollsätter filmer bara för att sälja biljetter. Duktiga skådisar missar tillfället för att de frågar Bert Karlsson först, och han är ju känd. Det är klart att alla som fastnar på bild kan vara skådespelare, men vet de vad de håller på med? Vet de vad de ska göra och vad det är de ska förmedla? Arnold är ju legend men han fan ingen skådespelare.
Det är inte Kleerup situationen i sig som retar mig, det är att detta sker hela tiden.
Och jag pratar inte om reklamfilm, eller något annat som inte har ett dugg att göra med konst.
Till toppen av sidan
Inlägg - 13 aug 2009 :  11:17:53  
Nu ska vi se.
Jag tycker verkligen inte att det är där problemet ligger för att nya "skådisar" ska få en chans utan att de mest etablerade skådisarna tar de flesta rollerna, det var ju ett tag då man tyckte att Persbrant och Nyqvist var med i allt (och inget ont om dem, jättebra skådisar). Men det är trist att det satsas på så mycket säkra kort istället för lite mer wild cards, för mig är Kleerup ett wildcards, han må vara känd men vi vet som sagt inget om hans skådespelartalang och det är bara larvigt att döma honom på förhand.

Jag tycker att det är bra med regissörer som plockar folk från gatan (som du inte gillar). Det senaste årens bästa film Dom Ofrivilliga bygger på "inte riktiga skådisar" till exempel. Eller Farväl Falkenberg där Jesper har letat i sin umgängeskrets efter skådisar. Där vet skådisarna exakt vad som ska förmedlas och det handlar så himla mycket om regissören. Att en semiprofessionell skådis kommer in i en scen och tror sig veta exakt vad som ska förmedlas får mig bara att rysa av obehag. Det handlar om ett samarbete mellan regissör och skådis och jag har inga problem om skådisen inte vet vad som ska förmedlas i en början - det jobbar man fram tillsammans.

Reklamfilm kan ha väldigt mycket med konst att göra även om den säljer en produk så ja mycket har väldigt mycket med konst att göra.

Att sen Arnold Schwarzenegger inte är världens bästa skådis må va sant men han har ändå livnärt sig på skådespelaryrket sedan 70-talet, gjort 40 filmer så en riktig skådespelare är han definitivt och jag tror att han har jobbat rätt hårt för det han med.
Till toppen av sidan
Inlägg - 13 aug 2009 :  11:24:52  
Alexej jag håller med dig helt om att många stora roller går till folk som inte är lämpade för dem. I biroller ser man många gånger otroligt duktiga skådespelare som man skulle vilja ha med i handlingen mycket mer.
Samtidigt förstår jag att bolagen vill ha med affischnamn. Det är ju trots allt ekonomin som styr och filmen skall ge avkastning för många som investerat i den. Säljs det inte tillräckligt med biljetter så blir det inga nya filmer. Och då blir det ännu färre arbetstillfällen för duktiga skådespelare.
Väldigt många som skall gå på bio eller hyra film tittar ju på rollistan (2-3 namn)och hittar de någon som de känner igen så tänker de att han eller hon är ju en trevlig figur, den filmen skall jag se. Själva gör vi ju ofta på samma sätt men går även längre ner i rollistan och hittar vi en skådespelare som vi vet brukar göra bra insatser så blir vi intresserade av filmen. Men nu är det ju inte till oss som filmerna produceras för utan för den stora massan som ofta vill ha en stunds trevlig underhållning med ansikten de känner igen.
Personligen tror jag att ganska många filmer hade blivit mycket bättre genom att ta in mer "okända" skådisar som kan göra "karaktärsroller".
Fast vi får väl också säga att det produceras också många filmer med jättebra skådisar på de flesta roller .
Till toppen av sidan
Inlägg - 15 aug 2009 :  00:55:49  
Jag tror inte att det framkommer tillräckligt tydligt men jag ska förklara ännu en gång (för mats i synnerlighet)vad det är jag menar.
Jag pratar inte om vad som är bra för slutresultatet av en film.
Man kan ta en handkamera och släppa lös en hund en heldag och följa honom eller henne för att sen klippa ihop det till något underbart, få massa priser osv. Dock gynnar inte detta skådespelaryrket och konsten att vara skådespelare. Detsamma gäller Persbrandt och gänget (där är vi faktiskt överens) Klart att man kan knalla på gatorna och hitta nästa De Niro på en byggplats, men det skulle vara bättre om den lycklige verkligen kämpade för att bli skådespelare och inte halkade in på ett bananskal.

Att sälja en produkt är aldrig konst, att säga det borde klassas som hädelse. Arnold Schwarznegger är ett varumärke och inte skådespelare. Och när reklamfilm blir konst då hoppas jag att mats får det högsta priset, samtidigt som nån skjuter mig i ansiktet.

Och att nämna två filmer är inget argument mats. Listan är så mycket längre med riktiga skådespelare och riktiga regissörer som fortfarande tror på, att skådespeleri är något som kräver inte bara enorm talang men också en hel del arbete (vars innebörd du inte verkar ha en aning om)
Samarbetet med regissör är jätteviktigt men i slutändan är det skådespelaren som ska övertyga i rollen, utan att vara den i verkliga livet.

Och jag lovar dig att om jag får chansen ska jag fråga Kleerup om han har drömt om att spela i film när han var liten, och om så är fallet så önskar jag honom all lycka med hans skapande på scenen.

Ändrad av - Alexej Manvelov den 16 aug 2009 23:57:44
Till toppen av sidan
Inlägg - 15 aug 2009 :  08:15:21  
När tog Alexej på sig rätten att döma människor, levande eller döda? (eller har jag missuppfattat det hela?)

Att för det första döma någon/några som man inte har en aning om(?) vad de tycker om skådespeleri eller vad de drömt om... varför?

Att det fördelas ojämt mellan rollerna i svensk film är ingen nyhet, inte heller något unikt för sverige. Och det är en tuff bransch där det faktiskt gäller att synas. för till viss del går det ut på det - att exponeras.
Om en kille eller tjej halkar in på ett bananskal, kan det inte vara just på grund av att där finns talang? Att personen ifråga är så outstanding att det bara blir så?
Med det inte sagt att jag föraktar de kämpande (jag är själv en som kämpar).

Vem kan göra en definition på "riktiga" regissörer och skådespelare?

Hur kan man påstå att reklamfilm inte är konst likväl som spelfilm? Jag tycker man kan kalla livet konst, men inte är dey speciellt vackert för det.
Vissa kallar en sopphög konst.
För övrigt så gör tex. en av vår tids största regissörer just reklamfilm för att finansiera sina projekt vart femte år. Och det är tamejfan konst.
Till toppen av sidan
Inlägg - 15 aug 2009 :  12:10:15  
Jag håller med dig Alexej till en viss del, jag tycker inte att man ska plocka in folk i film bara för att de är kända och för att sälja biljetter, är det nån som tycker det här inne föresten? tror inte det. Självklart ska syften vara att få fram så bra och passande skådespelare som möjligt. Om de sen hittas på gatan utan utbildning eller erfarenhet eller är "riktiga" skådespelare spelar ingen roll, har personen tillräckligt med talang och får hjälp av en tillräckligt bra regisör så funkar det, även om han/hon inte har tidigare erfarenhet av skådespeleri. Talangfulla personer som halkat in på ett bananskal kan göras lång, mitt favorit exempel är ändå Johnny Depp. De som känner till hans historia förvånas säkert över hur i hela friden han lyckats bli den store skådspelare han faktiskt är, han är ju för böveln inte skolad alls! Men det funkade mer än väl. Dogge är dock ett tragiskt exempel på vad jag tror du vill mena med denna tråd Alexej. Han har verkligen ingen talang nånstans och den som påstår det bör verkligen titta närmre på den mannen. Han är en usel rappare, usel låtskrivare, usel skådespelare, som är med i usla tvprogram och reklamfilmer. Folk säger "men han har ju en skön personlighet" ja det finns de väl många människor som har men inte är de väl värda att täcka tvrutorna för det? jag säger: satsa på talang istället för popularitet, satsa på kvalitet istället för erfarenhet om du ska satsa på erfarenhet satsa då på bra erfarenhet istället för dålig. Du är inte bra för att du gjort mycket, du är bra för att det du gjort blivit bra.
Till toppen av sidan
Inlägg - 15 aug 2009 :  19:24:05  
Koncist vill jag bara säga att debatten är bra, men just utgångsexemplet Kleerup tycker jag att vi ska vänta med att (be)döma innan filmen har släppts.

Till toppen av sidan
Inlägg - 16 aug 2009 :  20:19:35  
Verkar som att Ellinor slog huvudet på spiken och gjorde övriga kommentarer överflödiga.
Måste säga att jag beundrar både ditt sätt att tänka och uttrycka dig på Ellinor. (Inte bara här på forumet, utan överallt.)
Till toppen av sidan
Inlägg - 16 aug 2009 :  23:47:10  
Ok grymt!
Nu kan alla teaterskolor läggas ner.. alla som vill bli skådespelare kan göra karriär som reklampelare för, skit i konst det är branschen som gäller.
Men jag kan säga att det är just sådant tänkande som har urvattnat KONSTEN , för att det är exakt vad det är och inget annat.

Visst är det ok att bli upptäckt av en slump, visst kan man ha tur och ska inte få det i ansiktet MEN, man måste vilja det av rätt orsak, och när filmbolag letar efter namn som kan sälja istället för finkamma teatrar och scenskolor efter talangfulla skådisar är det fy skam. Vad är det de går och utbildar sig för?

Det jag säger är att så många duktiga människor, som vill det så mycket, går miste om roller de hade spelat utmärkt pga branschens vinstsyfte. Kunde de verkligen inte hittat någon här på filmcafe t ex? För här vet man iaf att folk vill bli skådespelare.

Jag dömer ingen och de som tror att detta är något mot Kleerup, bör träna på sin läsförståelse.
Han må prestera en Oscar-nominering men det ändrar inte det faktum att det finns de skådespelare som kunde gjort det istället.

Och skulle människor acceptera världen som den är just nu.. ja, att fortsätta denna mening är överflödigt som Adams tama raggningförsök.

Ändrad av - Alexej Manvelov den 16 aug 2009 23:55:28
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 aug 2009 :  10:38:05  
Kleerup spelar in en film - därav ÄR han en skådespelare också. Bra eller dålig vägrar jag yttra mig om förrän resultatet har visats.
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 aug 2009 :  12:53:29  
Nej, han ÄR ingen skådespelare för att han nu ska spela in en film.

Lika lite som grabbarna i Falkenberg-filmen ÄR skådespelare för att de var med.

De MEDVERKAR alla.

Om de sen utvecklas till skådespelare får framtiden utvisa.

Man är inte snickare för att man satt upp en hylla! Eller läkare för att man lyckas göra rent ett sår och sätta på ett plåster.

Precis som Ellie så klokt påpekar - teater/film är en oerhört "orättvis" bransch.
Och precis som hon säger - det får man hacka i sig.
Att amatörer går in och medverkar är inget nytt påfund, det har hänt förut, i decennier, och kommer att hända igen.
Om och om igen.
Det får vi hacka i oss.

Majoriteten av dessa som 'medverkat' i en film blir inte långvariga i branschen.
De enda som blir kvar är de som har fallenhet och som är beredda att lära sig yrket och suga upp kunskap var de än kan hitta den.
Det finns usla skådespelare som gått Teaterhögskolan.
Det finns underbara skådespelare som gått den andra vägen genom att arbeta sig till kunskap och hantverk.

Att det sen blir oerhört olika slutresultat hänger till största delen på regissör och klippning.
Titta på Ken Loach i England, som ibland använder sig av amatörer uppblandat med proffs. Han får till vidunderliga resultat.

Men hos honom är det ett medvetet beslut.

Det känns det inte alltid att det är med - framförallt unga - regissörer i Sverige.
Här känns det mer som om det ett alltför ofta är ett beslut grundat på en skrämmande okunskap om yrket skådespeleri och ibland en ren rädsla för yrkesverksamma skådespelare. De kan inte tillräckligt av "yrkesspråket" för att kunna möta ett proffs på lika villkor.
Det blir enklare att använda amatörer och ursäkta sig med att det blir så "äkta", "mer naturligt" och annat tjafs som de använder sig av för att dölja sin brist på egen yrkeskunskap.
Samt den ekonomiska biten - man får inte ihop stålar, men man vill göra en film och det blir billigare att ta polare.

Kanske dessa medverkande utvecklas till yrkesutövande skådespelare om de har lust, envishet och fallenhet.
I så fall - välkomna till branschen.
Men som sagt - det får framtiden utvisa.

Men att som någon sa - kända skådespelare "TAR" roller.
Stick och brinn!
De blir erbjudna ett arbete inom det yrkesområde de arbetar i och de tar det. Även skådespelare måste betala hyran.

Det är produktionsbolag och regissör ni ska lasta.
Ej heller Rollsättare ska få en släng av sleven!
Ett sånt påstående faller på sin egen orimlighet, det är inte de som bestämmer vilka sm ska vara med på den slutgiltiga rollistan, de är enbart rådgivande.
De proffs inom rollsättning som vi faktiskt har här i Sverige försöker med en dåres envishet ofta introducera nya ansikten för prod.bolag och regissörer. De jobbar som fanken för att dessa arbetsgivare ska få upp ögonen för att det finns fler skådespelare i Sverige än de som redan är kända "varumärken".
Men de lyckas alldeles för sällan och då kommer vi in på oron för den ekonomiska biten.
De är alldeles för ofta för oroliga för att inte filmen ska sälja om de inte tar in kända skådespelare. Och då får vi vad vi ser alldeles för ofta - samma ansikten i alldeles för många filmer.
Och visst är det trist, men jag förstår det samtidigt.
Såklart man rollsätter för att sälja biljetter!
Varför gör man annars film?
Och lasta publiken - kända namn säljer ju biljetter!

Men att hetsa upp sig över att 'civilister' går in och gör en enstaka filmroll är inget att hetsa upp sig över.
De kommer och går, lämnar sällan spår efter sig och proffsen blir kvar.
Anita

Ändrad av - Anita Molander den 17 aug 2009 13:02:59
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 aug 2009 :  18:17:03  
"Och skulle människor acceptera världen som den är just nu.. ja, att fortsätta denna mening är överflödigt som Adams tama raggningförsök."

Jag tycker att den här debatten är väldigt intressant att läsa, och jag tycker också att båda "sidor" har skrivit kloka och tänkvärda inlägg, men är det då inte väldigt onödigt att lägga in personangrepp för att få fram sin åsikt? Om man inte behandlar människor med respekt så kan man inte heller förvänta sig att bli respektfullt behandlad.
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 aug 2009 :  18:30:21  
Jag ber om ursäkt för min ignorans. Insåg inte att rollbesättare fungerade endast som rådgivare, tack.
Dock tycker jag att det är något att hetsa upp sig över, eftersom (som du säger Anita) dessa "inhoppare" oftast kommer och går, så gör de livet surt för oss. Jag har absolut ingenting emot amatörer som provspelar och lyckas få en roll, det är så jag började för guds skull. Det är när de blir uppringda för att de är "heta" denna månad.
Jag har störtsa möjliga respekt för etablerade och kända skådespelare, självklart har du rätt, det känns bara som att det finns för få stora namn. Och det, menar jag, beror delvis på att duktiga skådisar förlorar jobb till kändisar.
Ett bra exempel är Paulo Roberto som jag tycker är en skön snubbe och en förebild, men är långt ifrån en bra skådespelare, i en perfekt värld hade han blivit tv-kock redan efter "Stockholms natt".
Inget personligt Adam, jag kunde helt enkelt inte låta bli

Ändrad av - Alexej Manvelov den 17 aug 2009 18:44:01
Till toppen av sidan
Sida: av 2 Rubriker
Nästa sida
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
Gå till:
© 2000-2002 Snitz Communications Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

Regissören/producenten Mel Gibson blev förhörd av RSPCA, som var säkra på att de falska hästarna i "Braveheart" var verkliga.

© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict