Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Sök i forumet | Forum-FAQ
 Alla kategorier
 Övrigt
 Kommentera klipp och artiklar på Filmcafe.se
 Kommentarer om artikel: Rollbesättare berättar vad de vill se i en huvudbild
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna

Dela forumtråden med dina vänner

Rubrik  
Publicerat - 09 jun 2009 :  16:47:56  
Inläggen nedan är kommentarer på ett av våra artiklar. Rollbesättare berättar vad de vill se i en huvudbild.
Du kan titta på artikeln här: http://www.filmcafe.se/artikel/artikel.asp?art_id=50
Inlägg - 09 jun 2009 :  16:47:56  
Bra artikel om ett ämne vi har berört innan. Den hänvisar vi gärna till när statistföreningen drar i gång sina statistkurser.
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 maj 2012 :  09:45:39  
tack för bra tips!
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 maj 2012 :  14:43:38  
I USA är industristandarden färgbilder. Det är direkt dåligt att använda en svartvit bild, vad jag förstått.

Värt å tänka på.
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 maj 2012 :  22:48:08  
citat:
Originalet postat av Ellinor Denkert

I USA är industristandarden färgbilder. Det är direkt dåligt att använda en svartvit bild, vad jag förstått.

Värt å tänka på.

Roligt att du kan svara med flerstaviga svar UTAN att du tidigare fått medhåll från Tomas eller Anitha, vuxet!

Det är INTE direkt dåligt att använda svartvit bild, de flesta AGENTURER i USA använder faktiskt en sådan bild gentemot sina kunder.

Industristandard?

Ändrad av - Jimmy Carlberg den 17 maj 2012 22:51:24
Till toppen av sidan
Inlägg - 18 maj 2012 :  08:13:23  
Varför ett så elakt inlägg, Jimmy?
Vad har Ellie gjort dig som får dig att bete dig så snipigt och barnsligt.
Fy fan så lågt, jävligt lågt.
Och apropå stavning... jag stavar mitt namn utan h.
Anita
Till toppen av sidan
Inlägg - 18 maj 2012 :  11:21:03  
Tack Jimmy, för ditt bidrag. Du är dock helt ute och cyklar. Förr var det vanligare med svart/vitt, men nu är det färgfoton som gäller. Please note att jag enbart talar om USA. De delar även upp headshotsen i Commercial och Theatrical.
Vissa agenter tar inte ens emot något annat. Hur det är i UK vet jag inte, många av mina vänner där kör svart/vitt, så där är det säkert annorlunda.

Källor på detta är först och främst personligt snack med headshots fotografer i USA, såsom Joanna Brooks och Dennis Kwan. Vidare ur böcker av Glenn Alterman. Sen har jag frågat en drös aktiva skådisar och S.A.M på Back Stage. Jag drar det inte ur arslet.
Till toppen av sidan
Inlägg - 18 maj 2012 :  19:12:46  
Som producent blir jag bara helt konfunderad av den här frågeställningen. Det första en agentur kollar på är ju namnet: Kan den här skådespelaren/skådespelerskan bära den här filmen i marknadsföringen? Det är i förlängningen kopplat till track record. (vilka filmer har hon/han varit med i tidigare). Det är ju först efter en skådespelare så att säga "kvalificerat sig" för en roll på detta sätt som det är aktuellt att ens titta på utseende, talang, sammansättning med övrig cast osv. Pratade för någon timme sedan med en producent som försökte få Jessica Albla till ett av sina projekt - och lite tidigare med en annan producent som just knutit Gary Oldman till ett av sina projekt. Inte pga av att dessa hade svart eller vit huvudbild på sitt CV - utan pga att dom funkar i marknadsföringen. Dom ger rätt svar på den där frågan alla producenter får från finansiärer och distributörer, när dom pitchar sina projekt: "Who's in it?"

Där finns det egentligen bara två sätt för en skådespelare/skådespelerska att jobba upp sitt namn till en nivå att dom kan bära filmer:
1. Var med i mindre roller i stora filmer.
2. Var med i stora roller i små filmer som sedan slår stort.

Jag gissar att det där med svart eller vit huvudbil främst då gäller när man söker mindre roller i stora filmer - och ärligt talat så tror jag inte det spelar någon större roll i dessa sammanhang. Det gäller nog mer att finnas med på casting agenturernas radar - och då handlar det väl mer om att skapa en tydlig profil och marknadsföra sig mot dem på ett bra sätt. Exakt hur man gör det är nog VÄLDIGT individuellt.
Till toppen av sidan
Inlägg - 18 maj 2012 :  20:48:43  
Känns som du blandar ihop vad en agent gör och vad en producent gör i ditt inlägg, Tomas.

Agenter samlar ju ihop en stab skådisar som de sedan 'pushar' för till olika filmer och serier. Ska de skriva kontrakt med nya skådisar är givetvis ett bra foto a och o för att bli inkallad till ett möte - givet att man inte har kontakter som kan fixa ett möte med dem.

Ang. färgfoton vs svart/vita foton är det visst färgfoton som gäller i USA. Det är ju bara att fråga exempelvis Emil Jonsson här på filmcafe som varit där nyligen och jobbat.

Ändrad av - Ellinor Dilorenzo den 18 maj 2012 21:02:28
Till toppen av sidan
Inlägg - 18 maj 2012 :  21:56:37  
Jag blandar inte samman dem. Jag vet exakt vad de har för olika funktioner, men som jag skrev så förstår förstår jag inte diskussionen riktigt - utifrån mitt perspektiv som producent. Jag har ju förvisso ingen erfarenhet av att jobba som skådespelare mot just agenturer - men agenterna måste ju skriva kontrakt med dom de tror de kan "sälja in". Det handlar ju främst om vilket värde skådespelaren har hos agentens kunder (producenter).
Till toppen av sidan
Inlägg - 18 maj 2012 :  22:20:31  
'Diskussionen'/frågeställningen handlar om vad rollsättare vill se i skådisars huvudbilder för att boka jobb. Jag la in ett ytterligare tips hur det fungerar i USA (vad jag förstått efter gedigen research, har inte jobbat där själv än) där man går via agenter, för att boka jobb. Då artikeln skrivs här på filmcafé tar iaf jag för givet att det rör sig om jobb där inte Jessica Alba eller Gary Oldman är aktuella.

Min bestämda uppfattning är att för de allra flesta skådisar som söker jobb är en bra huvudbild otroligt viktigt för att kunna boka jobb, givet att man inte har ett stort namn eller goda kontakter.
Till toppen av sidan
Inlägg - 18 maj 2012 :  22:57:26  
OK. Är nog inne i min egen värld lite för mycket bara... :)
Till toppen av sidan
  Rubriker
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
Gå till:
© 2000-2002 Snitz Communications Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

På kassettbandet i "Evil Dead", läses saker på arabiska. Översätter man de arabiska orden betyder de "Rob Tapert (Producenten) och Sam Raimi (Regissören) är männen vid sidan av gatan". Rob Tapert och Sam Raimi står vid vägen och liftar i filmens anslag.

© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict