Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Sök i forumet | Forum-FAQ
 Alla kategorier
 Anslagstavlan
 Titta på anslagstavlan
 får inte gå på utbildningen, är 26 år snart
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna

Dela forumtråden med dina vänner

Rubrik  
Publicerat - 08 dec 2017 :  13:24:16  
Hej, har verkligen ett problem hemma,Får inte gå en utbildning inom film utomlands för min mamma, men kommer få hjälp på traven av andra släktingar. Den börjar nästa år o nästa höst till o med. Har inte flyttat hemifrån än.
För hon ska bestämma vad jag ska göra med mitt liv mm, låter töntigt men det här är sant, vill gärna få tips o råd om någon annan har samma problem?
Blir lite mind fuckt själv av det här att jag inte får det o kanske inte äns söka statistjobb mm, har haft ganska många statistjobb nu o det är jag tacksam o glad över!.
tacksam för hjälp.
Mvh olivia
Inlägg - 09 dec 2017 :  22:18:16  
Detta är nog inte rätt forum för ditt problem, men du är myndig och kan göra, som du vill, så länge du betalar hemma (har jobb) och kan betala din utbildning själv.
Sök professionell hjälp är mitt råd och lycka till!
Till toppen av sidan
Inlägg - 10 dec 2017 :  17:50:12  
Men vad är anledningen till att din mamma har något att säga om detta? Precis som tidigare har skrivit, du är vuxen, det är bara att åka?

Men eftersom du skriver om släkt som ska hjälpa till och att du bor hemma hos din mamma så misstänker jag att det kanske har med ekonomin att göra, att du behöver ekonomisk hjälp för att kunna gå utbildningen? Nu vet jag ju inte om det är så, men om så är fallet så förstår jag faktiskt din mamma fullt ut. Det skriver jag absolut inte för att vara taskig, utan i all välmening, säkert samma som din mor. Att kunna stå på egna ben och försörja sig själv är prio ett som vuxen, just för att på lång sikt kunna göra precis vad man vill med sitt liv; till exempel gå en filmutbildning. Sedan vet jag att man kan ha varit allvarligt sjuk och av den anledningen inte kunnat arbeta tidigare, och jag vet ju inte alls hur det har varit för dig. Så jag menar verkligen inget dömande.

Men om det nu är så, att du behöver hjälp med ekonomin för att kunna flytta, plugga o.s.v. så är mitt råd till dig att flytta fram filmplanerna några år och börja med att fixa en inkomst som du kan stå på egna ben av. Inte några statistjobb här och där, det blir ju tyvärr ingen ordentlig inkomst. Det finns goda jobbchanser oavsett utbildning och tidigare erfarenhet som vikarie inom skola och barnomsorg samt inom äldreomsorg. Andra exempel på jobb är typ McDonalds, livsmedelsbutik (jättebra OB!), lokalvård, lagerjobb m.m. Det kanske inte alls är det man VILL jobba med, jag vet, men man måste börja någonstans och man får helt enkelt se det som ett första steg till att förverkliga sin dröm. Jag har en bekant som vill satsa på musiken och som bara fnyser när han får höra sådana jobbförslag, men saken är den att han kommer ingen vart utan att först och främst kunna försörja sig själv. År efter år har gått och han bor fortfarande hemma och är väldigt begränsad i allt han kan göra. Visst, har man någon förälder som gladeligen betalar ens hobby och drömmar så är det väl bara att vara tacksam, men de flesta har inte det.

Det kan vara jättesvårt att ta ledigt för att hoppa in på statistjobb när man har ett "vanligt" jobb, men det är samma där: Man måste tänka mer långsiktigt och se det som att några års "tråkigt jobb" (allt blir dock vad man gör det till!) är nyckeln till att kunna spara undan pengar och sedan kunna förverkliga sin riktiga dröm.

Än en gång, jag vet inte alls om det var ekonomin detta handlade om, och du kanske tycker att jag låter som en tråkig pekpinne-tant. I så fall kan du bara bortse från mitt svar. Men det jag har tagit mig tid till att skriva utgår från att det var ekonomisk hjälp det handlade om och det är som sagt skrivet i all välmening. Oavsett om du får nytta av rådet eller inte så önskar jag dig lycka till!
Till toppen av sidan
Inlägg - 12 dec 2017 :  18:47:44  
Då din mamma ej vill att du går filmutbildning så är en möjlighet att du engagerar dig i någon föreningsdriven lokal-TV-station eller annan sammanslutning av fritidsfilmare. Du kommer att lära dig massor. Och du kan ta med sådant bland dina meriter. Att ha haft huvudroll i nollbudgetlångfilm är definitivt en relevant merit.

Om det är pengar det handlar om så får jag tyvärr säga så här. Förenklat uttryckt försörjer sig 2,000 personer på att jobba bakom kamera, men därtill finns 10,000 till som också skulle vilja försörja sig som filmarbetare. 2,500 personer försörjer sig som skådespelare men det finns ytterligare 50,000 personer som skulle vilja försörja sig på det. Det går inte ihop. Så de flesta ger upp.

Så vill du satsa helhjärtat, se till att fixa så din ekonomi är under kontroll. Knackig ekonomi betyder nämligen dålig förhandlingsposition och ökar risken för utbränning.
Till toppen av sidan
  Rubriker
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
Gå till:
© 2000-2002 Snitz Communications Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

När Monty Pythons film Ett herrans liv- Life of Brian skulle gå upp på biograferna 1979 så blev den totalförbjuden i Norge och släpptes först ett år senare.

© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2018.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict