Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Sök i forumet | Forum-FAQ
 Alla kategorier
 Övrigt
 Kommentera klipp och artiklar på Filmcafe.se
 Kommentarer om artikel: Allt du behöver veta inför provfilmningen
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna

Dela forumtråden med dina vänner

Next Page
Rubrik
Sida: av 2
Publicerat - 28 jul 2015 :  13:01:23  
Inläggen nedan är kommentarer på ett av våra artiklar. Allt du behöver veta inför provfilmningen.
Du kan titta på artikeln här: https://www.filmcafe.se/artikel/artikel.asp?art_id=251
Inlägg - 28 jul 2015 :  13:01:23  
Mycket bra artikel.

Till toppen av sidan
Inlägg - 28 jul 2015 :  14:56:26  
Jätte bra tips! tack!
Till toppen av sidan
Inlägg - 31 jul 2015 :  00:00:54  
Vad är statistskådespelare?
Till toppen av sidan
Inlägg - 31 jul 2015 :  17:24:03  
citat:
Originalet postat av Kurt Gustafsson

Vad är statistskådespelare?



En skådespelare som spelar en statist, i motsats till en nazistskådespelare som spelar nazist eller en kemistskådespelare som spelar kemister. Ej att förvecklas med en kemist skådespelare som som är en kemist som skådespelar.
Till toppen av sidan
Inlägg - 01 aug 2015 :  21:02:32  
Det var det jag misstänkte. Statist är inte en roll jag ser fram emot att spela.
Till toppen av sidan
Inlägg - 06 aug 2015 :  10:34:54  
Jag bestämde mig för att komma ifrån begrepp som ”professionell amatörskådespelare”, ”etablerad statist” etc, men framförallt slå fast att många i
branschen växlar mellan att göra statist och skådespelaruppdrag, ibland i samma produktion. Dessutom ville jag inte fastna i den gamla diskussionen om vad som är en skådespelare, när man är en skådespelare. Kurt, jag tror du förstår vad jag menar om du försöker vara saklig.
Till toppen av sidan
Inlägg - 06 aug 2015 :  15:12:52  
Det begrepp jag definitivt inte vill använda är det produktionsbolagen gärna använder för att hålla nere arvodena, dvs ”avancerad statist”. Enda möjligheten att förbättra statisternas arvoden är att så långt möjligt fjärma sig från begreppet statist och använda begreppet skådespelare så långt det är möjligt.
Till toppen av sidan
Inlägg - 06 aug 2015 :  23:38:25  
Jo jag tror att jag förstår på ett ungefär hur du tänker, Tommy, och att syftet nog är gott.

Men jag anser att du har helt fel i sak. Genom att inte hålla en klar och distinkt skiljelinje mellan statist- och skådespelaruppdrag, lyfter du inte statisternas status och arvode så mycket som du sänker skådespelarnas, åtminstone i små biroller, s.k. day players som är med i en scen eller två, men lik förbannat har skådespelarroller och ska ha skådespelararvode.

Den som har statist. och skådespelaruppdrag i samma produktion får väl uppbära olika arvoden för de olika uppdragen. Men börjar du blanda ihop yrkesrollerna, får hen snart bara statistarvode för båda.
Till toppen av sidan
Inlägg - 07 aug 2015 :  12:09:09  
Kurt hävdar att jag riskerar att inte höja statisternas status och arvode så mycket som att sänka skådespelarnas när jag introducerar begreppet statistskådespelare.
Då missar du grunden, det väsentliga i frågan, Kurt. Nämligen att skådespelarna har en facklig anslutning, med allt vad den medför, bland annat avtalsenliga arvoden, vilket statisterna som bekant saknar.

Till toppen av sidan
Inlägg - 07 aug 2015 :  22:26:32  
Och vilkendera är en statistskådespelare? Tommy, du leker med begreppen efter behag. Jag utgår inte från personen, fackligt ansluten eller inte, utan från uppdraget: Är det en skådespelarroll och ska arvoderas i enlighet därmed, eller är det en statistroll och kan arvoderas med en skinkmacka.

Hur tycker du att en statistskådespelarroll ska arvoderas?
Till toppen av sidan
Inlägg - 10 aug 2015 :  11:07:46  
Det är produktionsbolagen som bollar med begreppen, Kurt, inte jag. Dom utgår ju inte från uppdraget, som du gör, utan kallar ett mindre skådespelarjobb för "avancerat statistuppdag". Och smiter från att följa avtalet. På din fråga om hur en roll ska arvoderas är ju svaret givet: en roll är en roll och ska arvoderas som det, alltså som skådespelare. Sen är verkligheten inte lika enkelt hanterbar. Det måste man förhålla sig till, om man vill vara med och leka i branschen.
Till toppen av sidan
Inlägg - 11 aug 2015 :  00:11:41  
Tommy, jag är ingen fullständig novis, som du tycks tro. Jag är klar över produktionsbolagens och SVTs strategier, taktik och ordval i det här hänseendet.

Jag ifrågasätter bara att "statistskådespelare" i något avseende skulle vara bättre. Det kunde mycket väl vara en titel dom kunde ha valt -- du kunde ha sålt den till dom -- för samma arvode.

Man kan laborera med skådespelarstatist, replikstatist, underskådespelare, subskådespelare, you name it. Att tillföra fler etiketter leder ingen vart. Antingen är man statist och jobbar för 200 spänn eller 900 spänn eller en kopp kaffe och en skinkmacka. Det är hedervärt.

Eller också är man skådespelare och jobbar för ett skådespelararvode.

Man kan göra båda. Det beror på uppdraget. Men man måste välja, för det är antingen eller. Visst kan du vara både skådespelare och statist -- men inte i samma roll.

Jag lovade en gång, just här i detta forum, att aldrig ta en roll med ett arvode under Teaterförbundets normer -- som tjänar som riktlinjer, eftersom filmskådisar inte har något eget avtal. Alltså ingen av alla dom där rollerna som seglar förbi för 2.500--3.000 spänn för en dags eller en halv dags jobb. Jag har hållit löftet och låtit många jobb passera.

Jag lovade det delvis för min egen status och stolthets skull, men mycket för att jag inte vill sabba marknaden för yrkesskådespelare med utbildning och erfarenhet. Om jag får en roll, ska det vara för att jag passar för rollen. Inte för att jag gör den för en bråkdel av priset.

Släpp sargen och kom in i matchen, Tommy! Du kan vara både statist och skådespelare.men inte samtidigt. Bestäm dig!
Till toppen av sidan
Inlägg - 11 aug 2015 :  17:02:44  
Enklast vore väl att ansluta statister till teaterförbundet, men håller med om att det är viktigt att skilja på skådespelare och statist/bakgrund.

Har du en replik är du skådespelare och ska arvoderas som så.

Finns ju å andra sidan inget som hindrar än att säga att man är Skådespelare OCH Statist. =)

Till toppen av sidan
Inlägg - 11 aug 2015 :  21:46:41  
Kommentar: Man behöver inte ens vara med i Teaterförbundet för att kunna hävda att man ska arvoderas enligt deras avtalade kollektivavtal.

Om det produktionsbolag man anställs av har kollektivavtal med TF ska de betala därefter.
Se: http://goo.gl/Rab91l

Om man känner sig osäker på om man fått en skådespelarroll eller statistroll (jag väljer att inte blanda in några hybridbegrepp här, gamla som nypåfunna) så är det helt ok att ringa TF direkt.

Skulle det dessutom gå till på följande sätt, när man är på set: "Finns det några statister här som skulle kunna tänka sig att ta en liten replik"...ja, då är det ju självklart några som säger ja - och då har man omgående gått från statist till skådespelare - och bör kunna hävda ett dagsarvode enligt TF (Dag 1: 4681kr som lön). Tyvärr kommer denna troligen då inte få repliken, utan någon annan som väljer att göra det för en billigare peng.

TF är mycket intresserade av att allt går rätt till i branschen och att inte de kontrakterade utnyttjas.
Detta var mitt enda och sista inlägg.

Ändrad av - Lennart B. Sandelin den 11 aug 2015 21:49:01
Till toppen av sidan
Inlägg - 13 aug 2015 :  09:10:58  
Kurt, jag vet att du har stor erfarenhet inom branschen, men jag hoppas och tror att andra som inte har det också läser. Men jag ska se till att inte adressera mina rader till dig på ett sätt som kan misstolkas.
Statistskådespelare, ett hybridbegrepp, påpekar Lennart. Det var en testballong jag ville skicka ut. Och jag tycker att jag släppte sargen och gav mig ut i matchen, för att använda Kurts fyndiga bild. Begreppet hörde jag när en bekant presenterade mig som just ”statistskådespelare”. Poängen med det begreppet tror jag är att folk förstår vad det är man håller på med. Jag har inga illusioner att ett nytt begrepp skulle medföra högra arvoden. Här på filmcafé och även på andra sajter använder man ”amatörskådespelare” för att markera att uppdraget går utöver det rena bakgrundsjobbet, men då går associationerna för folk utifrån till amatörteatern. Dessutom hamnar man i begreppsförvirring när det kommer till ”semi- och professionell amatörskådespelare”. Produktionsbolagen använder nästan aldrig amatörskådespelare, utan ”avancerad statist”. Det här känner vi till, men jag vill påminna om det för att kunna föra ett resonemang kring varför jag släppte testballongen ”statistskådespelare”. Vi är ganska många som tar uppdraget med en eller ett par repliker för ett mindre arvode, det är vi som har hållit på ett antal år och vill lite mer än att bara vara ”bakgrundsstatist” och som samtidigt vet att de riktiga skådespelaruppdragen i regel går till de som har en gedigen utbildning för det och/eller lång erfarenhet.
Jag såg nyligen skådespelaren Pia Johansson i en roll som parkeringsvakt med en replik, tror jag det var. Det var en helt suverän rolltolkning, det är den rollen jag minns från det avsnittet. Det kan verkligen förvåna mig att etablerade regissörer inte kräver de bästa skådespelarna de kan få i alla roller, till de minsta rollerna. Men det är andra som har makten över pengarna.
Visst kan man som Lennart hävdar kräva att få avtalsenligt arvode när man får ett skådespelaruppdrag. Man kan kräva vad som helst. Men om man inte är meriterad för att bli medlem inom Teaterförbundet så ska det väldigt mycket till innan man får ett skådespelararvode enligt avtal för till exempel en roll i en scen med en replik. Men är det just dig man vill ha och ingen annan till just denna rollen, ja då får du arvodet. Men jag tror inte man ska räkna med att få särskilt många uppdrag på den vägen.
Nu är begreppsdebatten avslutad för min del, tror jag...
Det skulle vara intressant att få lite synpunkter på själva sakinnehållet i artikeln om att provfilma.

Till toppen av sidan
Sida: av 2 Rubriker
Nästa sida

Få fart på karriären

Det märkliga begreppet Avancerad statist
ArtikelSkådespelare och statisterDet märkliga begreppet Avancerad statist
En jobb-beskrivning, påhittad av produktionsbolag, som de oftast använder för att kunna gå runt de Avtal som finns.
Gör du ett jobb ska du ha betalt
ArtikelPLUSSkådespelare och statisterGör du ett jobb ska du ha betalt
Äntligen hände det – du blir uppringd om ett jobb! Men låt sedan din hjärna komma igång med att iskallt gå igenom checklistan för vad du måste kolla upp innan du andlöst tackar ja.
Att löneförhandla om filmjobb
ArtikelPLUSSkådespelare och statisterFilmarbetareAtt löneförhandla om filmjobb
Producenten avslöjar knep som gör att han får det tuffare i framtida förhandlingar! Att löneförhandla är en konstform- och här får du tipsen!
Om vårt värde som kulturarbetare
ArtikelPLUSSkådespelare och statisterFilmarbetareOm vårt värde som kulturarbetare
Vi har ett ansvar. Att stå för det vi gör, ta plats och våga ropa att ”Det vi gör är viktigt! En självklarhet för många kulturarbetare men värd att upprepas i tider som dessa.
Läs merFler karriärstips


 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
Gå till:
© 2000-2002 Snitz Communications Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

Goldeneye inte bara är en filmtitel. Det är även namnet på Flemings semesterstuga, i vilken han satt när han skrev sina samtliga Bondromaner.



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict