Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Sök i forumet | Forum-FAQ
 Alla kategorier
 Filmskapande
 Övrigt filmsnack
 Vad en statist bör göra.
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna

Dela forumtråden med dina vänner

Rubrik  
Publicerat - 30 jul 2014 :  11:04:53  
När jag läser tråden om vad en statist inte ska göra får jag lust att skriva om vad en statist kan och böra göra.
1. Alltid göra ditt bästa framför kameran. Det kan ibland innebära att stå tillbaka för någon annan. Stellan Skarsgård har sagt: först kommer filmen, sedan scenen, sedan jag. Det är inte bara tråkigt när vissa statister armbågar och knuffar sig fram för att komma nära kameran. De professionella statistansvariga – och slutligen regissörerna, gör sina egna val av statister som ska stå fram.
2. Några ”ordningsfrågor” som kan verka självklara, men...: Komma i tid. Vara uppmärksam. Lyssna och vara närvarande - hela tiden. (Man kan läsa med ett öga när man väntar, lyssna på kompisar med ett öra och samtidigt vara beredd att springa in till inspelningen när det är dags). Och som tidigare sagts här, lämna de skåpdespelare i fred som inte själva tar kontakt.
3. Om du har replik, på provfilmning eller inspelning:
Lär dig repliken/replikerna ordentlig. Och lär dig dom så du helst inte kommer av dig. Om det händer är det ingen katastrof, men avbryt dig inte utan spåna vidare. Det är krångligare att avbryta en scen mitt i än att fortsätta till slutet. Improvisera, tystna inte, om du lär dig vad din replik handlar om, och inte bara att kan den utantill, är det oftast inga svårigheter att komma på något. Om det blir en paus kan det bli effektfull.
4. Vara social, vara stöttande och lyssnande på kolleger, inte minst på yngre och nybörjare. Försöka vara med och skapa en god stämning är något som främjar hela arbetsklimatet – och därmed resultatet. Och, det professionella teamet märker vilka som bjuder till det där lilla extra. Inte minst statistansvariga som väljer ut statister till kommande produktioner, det underlättar helt enkelt för dig att få framtida uppdrag.

Inlägg - 30 jul 2014 :  19:43:25  
Under punkt 3. Om du har replik, så är du skådespelare (inte statist) - och ska be att få ditt kontrakt och gage ändrat efter det uppdraget.

Skulle du jobba på en produktion i USA får du som statist inte heller föra någon som helst dialog direkt med regissören, utan all dialog mellan statister och regissör måste - pga fackliga regler - gå via statistansvarig/FAD.
Till toppen av sidan
Inlägg - 05 aug 2014 :  07:33:34  
Man borde vara anlitad som skådespelare när jag har replik, men jag är statist, dvs jag har fått jobbet som statist; det är det som står i mitt eventuella avtal. Så ser verkligheten tyvärr ut i Sverige.

Ändrad av - Tommy Åberg den 05 aug 2014 15:25:19
Till toppen av sidan
Inlägg - 05 aug 2014 :  19:59:25  
Förvisso. Men när dom ber dig säga repliker så ändrar dom ditt uppdrag. Det borde, rent juridiskt, anses som handelsbruk att alla med repliker är skådespelare. Så egentligen borde det bara vara att skicka en faktura på mellanskillnaden efteråt. Vill dom inte betala så kan man ju göra det till ett förenklat tvistemål. Dock inser jag att det ju inte är så enkelt, eftersom ingen vill vara "bråkstake" och skapa dåligt rykte kring sig.
Till toppen av sidan
  Rubriker
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
Gå till:
© 2000-2002 Snitz Communications Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

Charles Bronson hette från början Charles Buchinsky och Eric Clapton hette faktiskt så mycket som Eric Patrick Clapp.

© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict