Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Sök i forumet | Forum-FAQ
 Alla kategorier
 Övrigt
 Kommentera klipp och artiklar på Filmcafe.se
 Kommentarer om artikel: Hur du imponerar på en rollbesättare
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna

Dela forumtråden med dina vänner

Rubrik  
Publicerat - 21 nov 2013 :  08:45:58  
Inläggen nedan är kommentarer på ett av våra artiklar. Hur du imponerar på en rollbesättare.
Du kan titta på artikeln här: http://www.filmcafe.se/artikel/artikel.asp?art_id=196
Inlägg - 27 nov 2013 :  09:24:14  
Tack för dessa viktiga insikter.
Punkt 8 är det som man mycket gärna vill, men sällan får tillfälle till. Oftast får jag höra ”vi tar det på plats, för vi vill improvisera”. Detta kan bara gå åt två håll; antingen blir det jättebra, eller så har man inte tillräckligt med info om karaktären och/eller projektet och så ”fail:ar” man stort. Jag presterar bäst med god framförhållning (don’t we all...?) och det skulle uppskattas om man alltid ges denna förberedelsetid. Dock, om man ska vara ärlig, ju mindre projekt/roll, desto mindre förberedelsemöjlighet, oftast. Är det en större roll/projekt då ligger det i rollsättarens intresse att inte slösa tid på en massa omtagningar, utan e vill att man ska vara förberedd och spika scenen på 1-3 tagningar. Det är min erfarenhet i alla fall.
Hej hopp - Vi ses därute!
@Lennart
Till toppen av sidan
Inlägg - 27 nov 2013 :  09:24:18  
Tack för dessa viktiga insikter.
Punkt 8 är det som man mycket gärna vill, men sällan får tillfälle till. Oftast får jag höra ”vi tar det på plats, för vi vill improvisera”. Detta kan bara gå åt två håll; antingen blir det jättebra, eller så har man inte tillräckligt med info om karaktären och/eller projektet och så ”fail:ar” man stort. Jag presterar bäst med god framförhållning (don’t we all...?) och det skulle uppskattas om man alltid ges denna förberedelsetid. Dock, om man ska vara ärlig, ju mindre projekt/roll, desto mindre förberedelsemöjlighet, oftast. Är det en större roll/projekt då ligger det i rollsättarens intresse att inte slösa tid på en massa omtagningar, utan e vill att man ska vara förberedd och spika scenen på 1-3 tagningar. Det är min erfarenhet i alla fall.
Hej hopp - Vi ses därute!
@Lennart
Till toppen av sidan
Inlägg - 02 dec 2013 :  19:43:41  
Varför är det så att man inte ska be om förlåtelse?
Till toppen av sidan
Inlägg - 03 dec 2013 :  22:49:17  
Om man gör bort sig på ett sätt som uppenbart kräver en ursäkt, ska man givetvis be om förlåtelse, omedelbart och otvetydigt. Och om möjligt klart ange hur man tänker rätta till det.
Om du kommer för sent till en casting har du all anledning att be om förlåtelse.
Vad man INTE ska göra är att be om förlåtelse i onödan. Det förminskar dig som person och skådespelare. Om du t.ex. har missförstått en instruktion från rollbesättaren kan det ha berott på dig -- fast det bör det inte ha gjort om du följde råden att vara totalt närvarande och fokuserad -- men det kan också ha berott på att rollbesättaren var otydlig.
Det är meningslöst att ägna sig åt att fördela skuld, att skylla på rollbesättaren -- vilket givetvis är helt förkastligt -- eller att på sig den själv genom att be om ursäkt. Du förminskar som sagt dig själv.
Det professionella i det läget är direkt gå vidare, bekräfta att du nu har instruktionen klar för dig -- eller, om du ännu inte har det, be om förtydligande, tills du har det -- och sen sätta nästa tagning.
Inget ursäktande, inget ömkande. Vi är jämlikar, vi är proffs. Det förelåg ett missförstånd, sånt händer, det är utrett. Nu går vi vidare.
Till toppen av sidan
Inlägg - 17 jan 2014 :  21:23:51  
Du verkar vara en vis Cowboy Kurt ”Movie-saloon” Gustafsson!
Till toppen av sidan
Inlägg - 06 feb 2014 :  22:24:13  
Bra råd, tack så mycket!
Till toppen av sidan
Inlägg - 07 feb 2014 :  19:55:02  
tack
Till toppen av sidan
Inlägg - 28 nov 2014 :  04:16:50  
Hm...låter som bra råd även för en nybörjare med stor tilltro till att ” plötsligt händer det” efter mina första 10 obesvarade rollsökningar kastar jag mig in på sidan för att kanske den här gången få möjligheten att pröva vingarna .

Tack för råden - har tagit dem till mig!
Till toppen av sidan
  Rubriker
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
Gå till:
© 2000-2002 Snitz Communications Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- This is the part where you´re supposed to say, wait don`t leave!

Bed of Roses, 1996

© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict