Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Vinnare på SFV-festivalen

Vinnare på SFV-festivalen
Guldmedalj i Filmskoleklassen

Jämna plågor är titeln på en ny kortfilm gjord av två unga filmare på Stockholm Filmskola. Det största erkännandet hittills är att filmen vann en Guldmedalj i Filmskoleklassen på SFV-festivalen 2005. Här avslöjar Simon och Gustav hur filmen blev till.


Simon Borka och Gustav Tengby fann varandra snabbt

Simon Borka och Gustav Tengby fann varandra snabbt på Stockholms Filmskola då de hade många liknande filmidéer. Efter två filmer och många koncept kvar att utforskade började Jämna plågor ta form.
- Vi hade många idéer med människor i nöd, något som vi båda är svaga för, berättar Simon.

Många gör jämförelser med filmen Magnolia eftersom filmen flätar samman olika människoöden, men enligt Gustav är inspirationskällan något helt annat.

- De enskilda historierna i Jämna plågor är i mångt och mycket inspirerade av människor och händelser i vår respektive uppväxt.

Varför heter filmen Jämna plågor?
- Det är ett fint uttryck och en rätt bra sammanfattning av tematiken. Vi ville skildra en vardag för några väldigt pressade och ganska vanliga människor.

Sikta mot stjärnorna

Under inspelningen var arbetstakten så hög att många i teamet blev sjuka. Både Simon och Gustav fick dubbelarbeta som ljudtekniker, scriptor, producenter m.m. När tempot är högt kan man också lära sig att prioritera det som verkligen är viktigt, har ni lärt er något?

- En av de bästa lärdomarna från Jämna Plågor är hur viktigt det är att ha så mycket som möjligt av det kreativa arbetet klart innan man står på inspelningsplatsen. Nästa gång kommer jag att jobba hårdare för att kunna repa alla scener ordentligt i förväg. Vi rodde iland det här projektet, men man kan nog säga att det egentligen var för ambitiöst för den tid och de pengar vi hade till vårt förfogande. Fast å andra sidan har jag märkt att jag väldigt sällan lär mig av mina misstag… och man måste väl sikta mot stjärnorna lite för att komma någon vart, berättar Gustav.

Inspelad på 16 mm

Filmen är inspelad på 16 mm (Aaton) och redigerad i Final Cut. Ljudet är mixat i Pro-tools. Gustav tycker att film är överlägset video trots att det är så dyrt.

- Vi kunde ta två tagningar på varje bild. Vi hade inga större alternativ med fem rullar film och 30 scener. Det är snyggt som fan och man lär sig att prioritera på ett annat sätt än när man arbetar med video, berättar Gustav.

- Tyvärr har vi ingen 16mm-kopia av den färdiga filmen, eftersom vi redigerade digitalt och skolan inte har råd att föra tillbaka slutresultatet till film. Men skillnaden i kvalité jämfört med att filma digitalt från början blir ändå avsevärd, fyller Simon i.

Vad är nästa projekt?

- Just nu jobbar jag med TV och satsar på mitt företag "SeeMoon Film" som frilansare. Jag är även filmlärare på ett gymnasium vilket är en liten trygghet i tillvaron, och förbannat kul, berättar Simon som också medverkar i programmet Garage om film på Kunskapskanalen.

- Jag jobbar så mycket med teater just nu på friteatern Dramalabbet här i Stockholm, så för tillfället blir det alldeles för lite tid över för filmande. Men jag håller på med manus till en kort novellfilm som ska göras i Umeå nu i sommar, och har skrivit en av episoderna till Simons kortfilmsprojekt, berättar Gustav.

… man måste väl sikta mot stjärnorna lite för att komma någon vart.


Vallentuna 2005-05-04

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig


Från Filmcafe.se

Amatörskådespelare
Staffan
Medleålders herre
Skådespelare
Johnny
OLOF Trött på livet pe
Lennart R
Pappan
Lovisa
Jenny

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- You know I love you in a 14-year-old first crush kind of way, don't ya honey?

7th Heaven, 1996



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict