Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Viktigt att komma ihåg som filmskådespelare

Viktigt att komma ihåg som filmskådespelare
Inför denna artikel frågade jag några vänner/kollegor om vad de tyckte är viktigast att lära sig/komma ihåg för att göra kunna ett bra jobb som filmskådespelare. Jag talade med skådespelarna Elina Du Rietz (Partaj, Allt faller, Solsidan), Thomas Hedengran (Tjuvarnas jul, Jägarna, Hamilton), samt Claes Hartelius (Torka aldrig tårar utan handskar, Arne Dahl, Lasermannen), och jag fick ihop ett litet potpurri av användbara tips.

De viktigaste sakerna du bör tänka på
Claes svarade snabbt att de tre viktigaste sakerna man bör tänka på innan man kommer till en inspelning är att ”Plugga replikerna, plugga replikerna och plugga replikerna”.

Ett svar som kan låta som en självklarhet, men du kommer att uppfattas som mycket oprofessionell om du inte har studerat din text så du kan den utan och innan. I texten finns dessutom alltid nycklar till rollkaraktären, och kan du inte din text har du kanske inte heller gjort ett grundligt karaktärsarbete och då är du ute på hal is.

Thomas svarade att det viktigaste är ”Närvaro, närvaro, närvaro”, och menade på att ”om du har gjort dina förberedelser och är trygg i dina undertexter och karaktären, är det lättare att vara närvarande och öppen under en inspelning. Då kan du våga ta in din motspelare och leka med vad du får henne/honom, och blir öppen för små förändringar.”

Kom dock ihåg att inte förbereda exakt vad och hur du ska göra för då blir du statisk och får svårt att ta in nya infallsvinklar.

Elina: ”Ta ned spelet och våga lita på att det räcker. Ha en dialog med regissören om vad han/hon är ute efter. Våga testa olika saker och ta ut svängarna om möjligt. I film är det också viktigt att komma ihåg att man sällan spelar in scenerna i kronologisk ordning. Alltså måste du alltid förbereda rollarbetet rejält så att du har koll på var din rollkaraktär befinner sig rent känslomässigt och var i historien ni är så att du kan vara i nuet.”

Claes kompletterade med ”om en skådespelare inte har arbetat på ett tag är det lätt att tappa självförtroendet och inte lita på att det man gör duger. Har du rott hem en roll har du förmodligen fått den först och främst för att din energi och utstrålning är tillräcklig som den är. Konsten i film är att veta när man ska avstå och hålla tillbaka, snarare än att överprestera”.

Thomas talade lite om skillnaden mellan film och teater och att man som skådespelare måste man vara medveten om sin energinivå och hur den uppfattas. ”Står du på scen framför 1500 människor behöver du självklart en stark energi för att nå över scenkanten. I en närbild skulle den energin bli fullkomligt hysterisk. Dock är förberedelsen inför en film detsamma som inför en föreställning, men sen måste du lära dig om du ska bromsa eller gasa.”

Slutligen, inse att du är en del av ett stort maskineri och ”tro på att du är bra på det du gör, men få inte hybris” (Thomas).
Filmarbetarnas tips
När jag hade fått dessa matnyttiga tips insåg jag att jag även ville ställa frågan till någon med ett ”bakomkameranperspektiv” så jag pratade med filmfotografen Sten Holmberg (Hip Hip Hurra, En släkting till älvorna, Sökarna, Berget på månens baksida).
Sten har under sin tid som filmfotograf (1976 - 2000), arbetat med skådespelare som Stellan Skarsgård, Ernst-Hugo Järegård, Margareta Krook, Bibi Andersson, Rowan Atkinson, Tommy Bergren, mfl., och har tagit del av många skådespelares knep och kunskaper.

Jag bad honom lista de tre saker som han tycker är essentiella för att bli en bra filmskådespelare.

1) Lär dig att hitta en naturlig ton i dina repliker. Som om du satt och pratade med en vän på ett café. I film hör man väldigt tydligt när en replik inte är naturlig. Dock måste du artikulera så man inte får ett för lågt inspelat ljud. Kom ihåg att ett trovärdigt skådespeleri kan rädda ett dåligt filmhantverk och står för sig självt, men ett bra filmhantverk kan aldrig rädda ett onaturligt skådespeleri.

2) Lär dig hur och varför kameran och övrig teknik fungerar som den gör. Tex. Varför är ljuset som det är? Varför zoomar kameran in på mig just här och vad berättar det i historien? Vad är det för bildutsnitt? Hur ser scenografin ut, vad spelar den för roll i filmen och hur kan jag använda mig av den på ett naturligt sätt? Allt som sker runt skådespelaren (som ljus, ljud, scenografi, etc.) är till för att tjäna ditt agerande, så ju mer du kan desto bättre samarbete uppnås. När tillfälle ges, ta reda på allt du kan när du är på setet förutsatt att du inte stör folk i deras arbete.

3) Lyssna på filmfotografen och regissören om deras önskemål när det gäller ditt rörelseschema. T.ex. ska du stanna på en markör, gör det! Annars skapar du konflikt med kamerans rörelse. Lär dig de olika tempon som kameran kräver för att ditt skådespeleri ska uppfattas så naturligt som möjligt, t.ex. en rörelse i närbild behöver vara långsammare än i en helbild.

Och till sist ett extratips från Sten. ”Glo, glo, glo på de stora. Studera alla delar och lär dig alla detaljer i de olika hantverken.”
Ta del av dina kollegors enorma kunskap
Personligen tycker jag att jag fick väldigt intressanta och lättförståeliga svar från dessa filmarbetare, och jag hoppas att ni där ute kan bära med er något ifrån denna artikel till ert nästa uppdrag eller nästa casting.

Är det inte fantastiskt vilka resurser och vilken erfarenhet alla filmarbetare sitter inne med?! Ta del av dina kollegors enorma kunskap och dela med dig av din egen. Kom ihåg att i varje möte med någon som på något sätt arbetar med film eller skådespeleri finns det en möjlighet att lära sig något. Dessa kunskaper tar dig vidare i din egen utveckling och ger dig möjlighet att dela vidare till andra. Pay it forward helt enkelt. Ju mer kunskap vi alla besitter desto större chans att vi lyckas skapa filmmagi tillsammans.

Ha en underbart kreativ sommar!

Stockholm 2013-06-17

Betygsätt

 9 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- Pain, begone, I will have no more of thee!

Rosemarys baby, 1968



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2017.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict