Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Svensk skräckantologi får världspremiär i Cannes

Svensk skräckantologi får världspremiär i Cannes
Bakom projektet står ett gäng svenska filmare som ger oss fem rysliga berättelser om digital pandemi i sin mest skrämmande form. Filmarna har gjort personliga tolkningar på ett gemensamt tema.

Digital pandemi i Svensk skräckantologi
Dagligen installeras mjukvara utifrån avtal som vi scrollar förbi och accepterar. Men vad är
det egentligen vi tackar ja till? I FAUST 2.0 möter vi fem individer som ovetande ingår en pakt med okända krafter, och vars liv ställs på sin spets när de utnyttjar den mystiska applikationen för att uppnå vad de önskar – men istället får vad de förtjänar.

- Det är en modern tolkning av historien om Faust, där någon säljer sin själ till djävulen för något hon gärna vill ha, berättar Robert Selin som är en av regissörerna.

Robert har skrivit episoden ”Bad News” tillsammans med Henrik Qvarnström och har valt att göra en film med mycket spänning och skräck- en film inspirerad av Hitchcocks berättarstil. Men förutom spänning finns det även blod, våld och sex med i samlingen. Övriga regissörer är Allan Gustafsson, Nicolas Debot, Johannes Pinter och Micke Von Engström.

- Vi har velat mixa modern teknik med uråldrig ondska. Förpackat välkända djävulspaktsmyter i populära smartphoneskal – bokstavligt talat, förklarar Johannes Pinter.

Johannes episod har den underfundiga titeln ”Inspirapption”- och handlar om en författare som till varje pris vill få sin inspiration tillbaka.

I huvudrollerna ser vi en rad kända ansikten som Thomas Hedengran och Per Ragnar, men även många nykomlingar.
Premiär i Cannes på Marché du film
Sveriges största distributörer av genrefilm, Njutafilms, står som producent av Faust 2.0. Filmen hade nyligen världspremiär på filmmarknaden i Cannes och inför visningen har det gjorts en internationell bioversion. Filmen kommer att ha en begränsad biorelease även i Sverige samt ges ut på DVD.

De olika filmarna har skrivit, finansierat och ansvarat för produktionen av sina egna bidrag, men Njutafilms har producerat antologin med läcker affisch, trailer och visning i Cannes m.m.

Aftonbladet är en av de tidningar som uppmärksammat projektet i Cannes och konstaterade snabbt att filmen verkade mer konstig än läskig, men det blir naturligtvis upp till dig att avgöra! Både filmare och skådespelare går att hitta här på Filmcafe.se.

 2014-05-18

Innehåll

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- When you`re dead, you`re dead a long time, so you better get busy and do what you got to do.

The Limey, 1999



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2017.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict