Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Svensk skräck på Engelska - Camp slaughter

Svensk skräck på Engelska - Camp slaughter

Efter att de smakat på den svenska filmbranschen under några år bestämde sig Opera Film för att gå tillbaka till sina rötter och fortsätta där de började för tio år sedan, med fantastisk film för internationell distribution. Martin Munthe har regisserat skräckfilmen Camp Slaughter som producerats för en internationell publik med svenskar som pratar engelska...


Tillbaka i begynnelsen

Innan alla popvideor och en visit i den officiella svenska filmbranschen var Opera Film nära att producera scifi/skräck-filmen The Void med Ernst-Hugo Järegård i huvudrollen. Filmen utspelade sig på en gruvbas långt ute i universum som utgör ett tillfälligt fängelse för mänsklighetens mest ondskefulla brottsling (spelad av Ernst Hugo). Ett annat projekt var Interceprots som handlade om en genmanipulerad parasit som tar över och dödar en hel stad. Camp Slaughter är deras första film på tio år som liknar de filmer de ville göra i begynnelsen. "Den utspelar sig i ett sommarläger och en slakt förekommer", förklarar Martin. Han berättar att han alltid identifierat sig mest med stumfilmspionjärer som Méliès.George Méliès upptäckte redan 1896 att det gick att göra filmer mer intressanta genom trickfilmning men intresserade sig aldrig för konstnärlig film. George Méliès var nämligen trollkarl, inte filmare. Han gjorde även den första sciencefictionfilmen Resan till månen (1902).

Varför började han med film

Mitt intresse av att inrätta mig i någon anti-auteur-maskineri som såpaproduktion har alltid varit väldigt svagt. Man lär sig och får erfarenheter av det, påstår en del. Och visst gör man det. Man lär sig att aldrig befinna sig i närheten av det igen.

Martin ville från början bli serietecknare och fick sitt första jobb då han illustrerade de svenska översättningarna av Dungeons & Dragons när han var sexton. Han har aldrig gått på någon filmskola förutom några korta kurser på Kulturama i slutet av åttiotalet.

- Jag avundas dom som Anders Nilsson som fick gå som lärlingar nere hos Mats Helge. Den enda filmskolan av rang vi någonsin haft.

Ovanligt med budget i Sverige

Martin är glad och nöjd över att han vågade göra en film där alla i produktionen nyper sig i armen och undrar om det är sant att Camp Slaughter faktiskt produceras i Sverige.

- Att filma skräckscener i en mörk nattskog tillhör inte vanligheterna. Och vi blev alla väldigt inspirerade av att allt kändes ovanligt och inte som en svensk snutthriller som hasar på i nedslitna filttofflor.

Inspelad med DV-teknik och 2,5 miljoner i budget

Opera Film valde att använda DV-teknik med en lösning för Cinemascope 2,35:1 på inspelningen. Martin förklarar att han gillar utmaningen att få digitalt filmfoto att se bra ut och trivs med den nya sortens frihet. Dessutom blir produktionen billigare!

Vilken budget hade Camp Slaughter?

- Ca 2,5 miljoner kronor. I det är allas arvoden inräknade och samtliga medverkande både bakom och framför kameran har satsat sina arvoden i projektet. I övrigt är det Opera Film som finansierar med intäkterna från Hjärta av sten och SandrewMetronome klev även dom in i projektet genom att köpa visningsrätten.

SandrewMetronome distribuerar filmen

Filmens skandinaviska distributör är SandrewMetronome och Opera Film har redan knutit kontakter med utländska samarbetspartners för övriga världen. I Sverige går filmen upp digitalt vilket är intressant då digital distribution idag ser mycket bra ut.

- 35mm kan se väldigt bra ut om man lägger ned mycket pengar på kopiorna men de kopior en svensk film normalt får är inte mycket att hurra för. Den digitala distributionen sköts av FHP's Digitala Hus och filmen går upp på elva biografer i hela landet.

Camp Salughter har världspremiär på Digitala Hus den 17:e Januari klockan 19.00.

Hur ser dina framtidsplaner ut? Vad blir nästa filmprojekt?

- Först ett massivt efterarbete av Typhoon. Samtidigt efterarbetar vi långfilmen En Bland Andra och en dokumentär om Rob Nilsson. Rob har vunnit Guldpalmen i Cannes och pris för bästa film på Sundancefestivalen. Han arbetar med improviserad film och Cassavetes ansåg att han var Amerikas mest intressanta filmare. Han är en väldigt fascinerande människa och en tvättäkta outsider och visionär. De filmer han gör nu har Hollywood-avhoppare som t ex Robert Viharo i rollerna men den största delen av ensemblen utgörs av The Tenderloin YGroup. En improvisationsgrupp Rob leder varje torsdag och skådespelarna är alla hemlösa eller på annat sätt utslagna ur samhället. Rob har någonting som vi saknar i svensk film. Ett brinnande engagemang och en övertygelse.


Vallentuna 2003-12-18

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig


Från Filmcafe.se

Skådespelare
Christian
Adrian (huvudroll)
Christina
Cindy
Erica
Trudy
Eva
Marge
Fred
Fluffy
Robert
Mike
Elektriker
Anders
Manusförfattare
Fred
Regissör
Martin

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- If you look around the table and you can`t tell who the sucker is, it`s you

Quiz Show, 1994



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict