Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Bra på ett omänskligt sätt

Bra på ett omänskligt sätt
Anders Hasselroth har hittad en alldeles egen nisch framför kameran, nämligen “creature acting”. Han har hittills medverkat i tre långfilmer, varav den senaste i Tyskland och erbjudits roller i ytterligare fem filmer.

Extrema karaktärer
Anders filmintresse började redan 1987 då en pappa till en av hans kompisar köpte en videokamera. Kompisen var den ende som fick lov att använda kameran och de övriga i kompisgänget fick nöja sig med att spela roller i kortfilmerna. Året efter köpte Anders en egen kamera för att alla skulle kunna få filma. Anders har ingen formell skådespelarutbildning men provade att skådespelare på den ettåriga filmproduktionsutbildning som han gick 1995.

Att gestalta människoroller med trovärdiga känsloyttringar är en svår konst. Kanske för att publiken har egna referenser från verkligheten. Att gestalta utommänskliga varelser däremot, även kallat för ”creature acting”, är något som Anders istället nischat sig mot med stor framgång.

- Jag har alltid gillat att spela udda och extrema karaktärer såsom svartmagiker, psykopater och byfånar. Jag är två meter lång, mager och med en senig kropp. Ett ”gummiansikte” har dessutom visat sig passa utmärkt till zombies, spöken och demoner!
Övar med spegel
Men hur förbereder man sig inför en sådan roll? Anders brukar använda en stor spegel för att kunna testa och memorera olika hållningar och minspel. Kroppsspråket bildar grunden och med det så känns repliker, tonlägen,tempo och läten lättare att leverera oavsett vad regissören ber om.

- Till min demoniska roll i skräckfilmsantologin Faust 2.0 presentarede jag en egenfilmad version för regissören Micke Engström. Därefter träffades vi och repade för att finslipa rollen. Karaktären hade en massa olika känslolägen, gester och väldigt varierande mimik och tonlägen.

På det stora genrefilmseventet Weekend Of Hell i Oberhausen i Tyskland träffade Anders Kevin Wloczyk. Anders gav bort en signerad DVD med Faust 2.0 och Kevin sa direkt att han ville ha Anders i en roll i hans nästa långfilm. Till rollen som spöke i Kevin Wloczyks tyska långfilm Five – find your limit övade Anders snabbt in extremt kroppsspråk med hjälp av en spegel.

- I zombieroller fokuserar jag på att jag är ett av drifter styrt vilddjur. Förnuft och logik borrtränger jag då. En slags method acting kanske det kan kallas.

Anders hämtar sin inspiration från vanliga spelfilmer men även naturfilmer.

- Naturfilmer med vilda djur är fascinerande och där finns mycket att hämta för den som vill spela andra roller än vanliga människor.
Blod i ögonen
Ett minne för livet är Anders slagsmålsscen på Vänerns botten i Ola Paulakoskis långfilm Hermit: Monster Killer.

- Jag har aldrig svalt så mycket vatten men det var kul!

Ett annat var när han bokstavligen såg rött i rollen som zombie då han bet hål i halsen på en fiskare. Filmblod sprutade då rakt på hornhinnorna.

Framtidsplanerna innefattar att fortsätta att resa runt och knyta kontakter internationellt och samtidigt promota genrefilmer.

- Jag har en rad roller på gång. Bland andra en som ärkedemon i Ola Paulakoskis kommande långfilm Swedish poledancing girls vs. Demons from hell. Flera regissörer i ”Ugandas Hollywood” Wakaliwood i Kampalas ghetto vill även ha med mig i kommande filmer!

Vallentuna 2016-05-27

Innehåll

Den här artikeln innehåller följande rubriker:

  1. Extrema karaktärer
  2. Övar med spegel
  3. Blod i ögonen

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

I Bondfilmen "Agent 007 ser rött" finns författaren Ian Flemming med i en av scenerna som statist.



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2017.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict