Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Oscar filmar med Van Damme

Oscar filmar med Van Damme
Den 15 maj så hade långfilmen Pound of Flesh med actionstjärnan Jean Claude Van Damme i huvudrollen biopremiär i USA. Filmcafémedlemmen Oscar Petersson berättar hur det var att jobba med sin tonårsidol.

Drömmen att jobba med sin tonårsidol
Pound of Flesh producerades av ett kanadensiskt-amerikanskt bolag i samarbete med ett Kinesiskt och inspelningen var i södra Kina utanför Guang Zhou. Huvuddelen av filmteamet var från Los Angeles eller Kanada.

- Jag har jobbat lite från och till i Kina bl.a. med min egen långfilm “No Matter what”, och en god vän till mig som är ljudtekniker fick jobb på filmen som A-ljud. När jag hörde att han skulle jobba med Van Damme blev jag grön av avund då han var något av en idol när jag var i tonåren. Jag har nog sett Kick Boxer och Blood Sport fler gånger än Star Wars.

Jean Claud Van Dammes karriär har fått en ny tändning tack vare hans medverkan i Expendables 2 och framgången med Volvo Trucks olika reklamfilmer. Oscar tjatade på sin kompis att fråga om de behövde någon hjälp med kameran ,vilket turligt nog var precis vad de gjorde.
Van Damme var mån om allas trivsel
Oscars intryck av Van Damme var positivt från första stunden. Trots att det var en stökig inspelningsplats kom han fram och tog i hand och hälsade.

- De första dagarna kändes overkliga eftersom han var en så stor idol för mig som ung. Men efter hand så vande man sig och det blev rutin att dagligen träffa och jobba med honom.

Van Damme fick mycket specialbehandling som stjärna. Trots att han hade en egen trailer, kortast arbetsdagar, personlig assistent m.m uppfattade Oscar honom aldrig som divig. Tvärtom så verkade han mån om att alla skulle trivas.

- Han skämtade och skrattade mycket på inspelningsplatsen och mellan tagningarna. Han hade ofta ideer om kameravinklar och bildlösningar framför allt i fightscenerna. Inför varje tagning, även i dialogscenerna, så lade han sig dessutom ner och gjorde lite armhävningar.
Filmade med två kameror
Teamet arbetade oftast 12 timmar om dagen eller mer. När Oscar anlände var ljuset och dekoren färdigriggad för de första scenerna. Oscars arbetsdagar började med att träffa fotografen och regissören för att tala om de första bilderna. Med hjälp av kameraassistenterna satte de sedan upp kamerorna i lämpliga positioner.

- Som ofta i Amerikanska produktioner så filmade vi i princip allt med två kameror samtidigt – både action och dialogscener. Min roll blev att operera ”B” kameran medan fotografen själv opererade ”A” kameran. Vi filmade med Red Epic och körde mycket handkamera, sliders, vanligt stativ. Vi använde även en del steadycam, åkvagn och kranar, men det tar längre tid.

Även om Oscar gärna hade regisserat eller varit A-fotograf, så trivdes han i rollen som kameraoperatör.

- Man är alltid med i händelsernas centrum och jag fick mycket kreativ frihet att hitta nya bildlösningar. Efter att huvudinspelingen var avslutad så var fotografen tvungen att åka hem, så jag och regissören åkte runt med ett miniteam och gjorde second unit foto och filmade miljöer och biljakter i två dagar.
Explosioner och sex
Oscar tycker att den största skillnaden mellan en svensk och en amerikansk inspelning är tempot. Teamet jobbade i ett otroligt hårt tempo och gjorde ibland över 100 inställningar per dag. Det var en fysisk och kreativ utmaning då dagarna blev långa och utrustningen var tung.

- Den här typen av actionfilmer skulle aldrig kunna göras i Sverige pga av att kostnaderna är för höga. Van Dammes senaste filmer är inspelade i östeuropa.

Varje dag bjöd på något roligt och spännande och det förekom mycket explosioner, men även en sexscen.

- Det är alltid lite läskigt att vara i ett rum riggat med sprängladdningar efter att alla andra evakuerats. Uppgiften var att sätta på kamerorna som står skyddade bakom pansarglas.

- Att filma filmens sexscenen var också lätt surrealistiskt, då jag satt med kameran i knät på golvet precis vid sängkanten. I sängen en halvmeter ovanför ligger Van Damme iklädd bara en strumpa (inte på foten) och simulerar samlag.

Efter de långa inspelningsdagarna fick teamet nudlar med kyckling, men den något snåla kinesiska producenten lät inte praktikanterna få del av detta. Oscar och de övriga i teamet klagade på detta eftersom det var orättvist. Efter klagomålet det fick alla nudlar – utan kyckling!
Krävande inspelning
Att göra film är lätt i teorin men i verkligheten så brottas man ständigt med tid och pengar. Oscar känner att han utvecklats av att vara delaktig i en produktion som innehöll så många olika element; biljakter, explosioner, slagsmål, stunts och mycket greenscreen.

- Pound of Flesh är den största produktion jag jobbat med men samtidigt ingen jättestor sådan med Hollywood-mått mätt. Precis som i mindre produktioner så var vi ofta tvungna att improvisera en hel del och hitta lösningar på plats och trolla lite med knäna. Regissören Ernie Barabash som tidigare regisserat två Van Damme filmer och producerat bl.a. American Psycho, sa till mig flera gånger att detta var den mest krävande inspelning han någonsin gjort.


Vallentuna 2015-05-26

Relaterade artiklar

Betygsätt

 1 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- I hate you - but I love Sydney more. Which is why you're not dying tonight.

Alias, 2001



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict