Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Kristian är storyboardtecknare

Kristian är storyboardtecknare
Kristian Koskelainen lever sin dröm – som storyboardtecknare för filmer. För varje år har det rullat in större uppdrag och nu har han jobbat med sin första långfilm The Perfect Weapon, med Steven Seagal i huvudrollen.

Med från början
Det började med ett besök på en kortfilminspelning och regissören fick höra att Kristian var duktig på att teckna. Då hade Kristian ingen aning om att det fanns ett yrke som Storyboardtecknare men tackade ja när regissören bad om hjälp med att skissa upp scener i filmen. För att utveckla sitt intresse gick han sedan en distanskurs arrangerad av Serietecknarskolan. Kristian kommer in tidigt i en filmproduktion, redan då den planeras.

- För Perfect Weapon storyboardade jag hela filmen 900+ bilder innan dom började filma, det var för att regissören Titus Paar hade en så tydlig vision från scratch.

Som alltid med film är det tid och budget som styr hur mycket förberedelsetid som finns till förfogande och på större produktioner kan du ha flera storyboardtecknare som gör olika delar av filmen.

- På Sagan om ringen gjorde de först en storyboard, sedan en “previz” som blir som en animerad film med rörliga bilder. För att få feelingen rätt. Så ju mer du kan kolla hur det blir i förväg ju lättare blir det när du ska börja filma, förklarar Kristian.
Största utmaningen
Enligt Kristian är det svåraste med större projekt att avsluta en bild i tid eftersom det är så kul att sitta och teckna. Det krävs disciplin och en känsla för deadlines. Arbetsprocessen kan också se mycket olika ut beroende på typ av projekt.

- Jag brukar börja med att ställa frågor till kunden. Deadline, skisser, rena linjer, gråskalor etc.. Finns det material jag kan ta del av såsom skådespelare, kostym, locations m.m.. Finns det andra filmreferenser i bildspråket?

Ibland har regissören en tydlig version i sitt huvud och då gäller det att Kristian och regissören förstår varandra för att han ska kunna presentera regissörens vision i tecknade bilder så att resten av teamet förstår.

- Ibland är det enkla streckgubbar som referens och ibland får jag fria händer utifrån manus. Ibland tecknar jag skisser medan regissören agerar och jag ställer frågor. Efter ett tag blir jag mer och mer synkad med en regissören och då kan det gå undan. Jag brukar börja med thumbnails, små enkla skisser, för att kolla så att kompositionen funkar och att det dramaturgiskt blir bra tempo i berättandet. Mer som en överblick, efter att dom blivit godkända kör jag vidare och ritar rent.

Drömprojektet är en blockbuster, helst en genrefilm. Han vill vara med redan i planeringnsstadiet och visualisera storyn till världar som inte finns eller skapa tidsåldrar som inte existerar längre.

- Då skulle kreativiteten sättas på prov ordentligt och fantasin får flöda galet. Eller nån John Woo liknande action!

En av Kristians främsta inspirationskällor är storyboarden för Matrix. Fem olika illustratörer tecknade hela filmen scen för scen tillsammans med bröderna Wachowski och resultatet påminner om ett seriealbum. Vissa delar av bildmanuset innehåller även detaljerade färgillustrationer för vissa scener.

- En annan är Marcos Mateu-Mestre, hans stil att teckna är inspirerande Sedan finns det åtskilliga serietecknare som skulle göra listan oändligt lång men icke att förglömma, avslutar Kristian.
Tecknar digitalt
När Kristian behöver göra snabba skisser och reser använder han en Ipad med en enklare penna. Hemma arbetar han med en Wacom cintiq vilket snabbat upp arbetet mycket.

- Jag började analogt med penna och papper men investerade i en wacom intuos som fungerar bra med en laptop. En del scannar in sina teckande bilder och efterarbetar dom digitalt. Överlag tycker jag att det är mycket smidigare att teckna digitalt då korrigeringar är enklare att utföra on the fly, jag kan flytta runt delar av bilden, förminska, förstora osv. Jag började med Autodesks sketchbook pro men kör ganska mycket Photoshop eller Mangastudio idag. Toon boom är en annan populär programsvit för animerade serier.
Kristians bästa tips
Kristians bästa tips till dig som vill jobba med storyboards är att alltid bära med sig ett skissblock för att kunna öva. Han tycker även det är viktigt att lära sig grundläggande filmspråk, att se mycket film och analysera valen en filmare gjort.

- Du måste ha en passion för att teckna, alla kan bli bättre och det är en lärandeprocess som aldrig tar slut. Det finns alltid något jag kan bli bättre på och inget kommer av sig själv. Hitta din stil och utmana dig själv i ditt tecknande, fastna inte i att göra samma om och om igen, studera anatomi ta en krokikurs eller gå på öppen kroki som är ett utmärkt sätt att träna koordinationen mellan hand och öga. Tillslut så kommer du att bygga upp ett eget bibliotek i ditt huvud med saker, platser, scener, ja vad som helst. Det kommer att ta tid och du kommer inte köpa en beach-condo i Malibu men du kommer att att få jobba med det du verkligen brinner för och det finns få saker som slår det när det inte känns som att du jobbar fast du gör det. Omge dig av positiva människor som ger energi, som är passionerade för det dom håller på med för det smittar av sig. Var lagom envis, tro på dig själv och sluta aldrig teckna.

Lycka till!

Vallentuna 2016-06-23

Innehåll

Den här artikeln innehåller följande rubriker:

  1. Med från början
  2. Största utmaningen
  3. Tecknar digitalt
  4. Kristians bästa tips

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- Mom, I want to meet a girl. I haven`t really thougt about it much. Just these past fifteen years or so.

Blast from the past, 1990



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict