Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Kommer jag att få betalt för mitt jobb?

Kommer jag att få betalt för mitt jobb?
Vill vi att det imorgon ska finnas ett yrke som heter ’skådespelare’?
Vill vi att denna yrkesbeteckning ska fortsätta innefatta en kunskap om hantverket att ”skådespela”? Vill vi att dessa framtida skådespelare ska arvoderas med en tillräckligt stor summa för att de ska kunna livnära sig på detta deras hantverk? Jag talar inte om någon form av hobbyverksamhet. När man spelar teater för att det är roligt, i någon form av amatörteatergrupp eller kanske en lokal revyförening. Jag talar om professionella skådespelare som har utbildat sig eller arbetat sig till kunskap och som kan sitt hantverk och kan livnära sig – något så när – på sagda yrke!

För jag är djupt orolig!
Arbetstillfällen för skådespelare blir färre och färre! Istället söker produktionsbolagen allt oftare något de kallar ”Avancerade Statister” fast det rör sig om skådespelarjobb. Vi har talat om det förr. Jag har skrivit och vrålat och varit upprörd över det förr, men den senaste tiden har erbjudandena om arbetstillfällen för denna märkliga yrkesbeteckning fullkomligt exploderat till oanade proportioner! Och det är för jävligt!!!! Det är inte ett begrepp som står att finna i något av alla de avtal som Teaterförbundet på ett eller annat sätt slutit med stora grupper av landets produktionsbolag. I avtalen stipuleras arbeten för ’skådespelare’, inget annat!
För statister finns idag inga avtal
Det fanns avtal förr för statister. Det var Musikerförbundet som tog fram nivåer för ersättning till statister. De gör de inte längre och varför vet jag inte. Men jag tror att det var så enkelt att fram till för inte så länge sedan var statister en massa av människor som syntes i bakgrunden och som – nota bene - betalades för att synas i bakgrunden. De var i princip utbytbara och förväntades inte göra mer än att vara just bakgrundsstaffage. Det var inte ett jobb man levde på, man gjorde det för att det var roligt och för att man brann för film och teater. Där har inget ändrats. MEN det skulle inte ha fallit de äldre generationerna av statister in att arbeta gratis om inte alla arbetade gratis. Skäms på er som jobbar gratis nu för tiden!!! Och vad som gör mig alldeles skräckslaget förbannad är att jag vet att det ibland påstås av rollsättare att det skulle finnas avtal som gäller Avancerade Statister. DET ÄR LÖGN!
Detta luddiga begrepp ”Avancerad Statist”….
Jag har tjatat om det förr och jag kommer att fortsätta tjata om det: Det är SNÖMOS!!! Det är ett alldeles utmärkt begrepp för produktionsbolagen att använda när de vill göra två flugor på smällen. Ena flugan innebär att invagga ambitiösa människor i en falsk känsla av att ha kommit upp några snäpp på karriärstegen. Man är inte längre statist – man är numera Avancerad Statist.

Halleluja, jag är på väg mot stjärnorna. Så fan heller. Du är på väg mot att bli dunderlurad, ditt pucko!

Den andra flugan innebär att de kan slippa betala ut det gage de rätteligen skulle ha betalat ut om den de anställer utför något som på minsta sätt luktar Skådespelarjobb. För om rollen har ett namn, om den hjälper till att föra handlingen framåt, om den förekommer i fler scener, om den har repliker som inte bara innebär någon liten fras som ett ”Tack” eller ”Ursäkta” eller ”Stanna! Polis!” så ÄR det ett skådespelarjobb. Och då finns det avtal med en klart definierad miniminivå vad gäller ersättning! Har bolaget i fråga avtal med Teaterförbundet så ska detta arbete klassas och arvoderas enligt detta avtal. Avtalen gäller alla som gör ett dylikt jobb, och det är fullkomligt egalt om du är medlem av Teaterförbundet eller ej, stjärnskådis eller amatör. Det är arbetet som arvoderad, inte vad den som utför det har för status. Och de summor som finns i avtalen är MINIMINIVÅER!!! Fr.o.m. 1/10 2011 är gaget för Dag Ett 4.374:-

Mer detaljer hittar ni på
Teaterförbundet

Dessa avtal gäller ALLA former av film som detta produktionsbolag ”tillverkar”. Strunt samma om det är novellfilm, spelfilm, reklamfilm eller film för TV.
Film för TV, ja…
SVT har ett alldeles eget avtal. Och inte heller här nämns något om Avancerad Statist. Och – VIKTIGT, VIKTIGT… Om ni blir kontaktade av något produktionsbolag som gör en produktion på uppdrag av SVT så måste detta produktionsbolag följa SVT:s avtal även om just detta bolag själv inte har avtal med Teaterförbundet! Just nu håller SVT på att casta för Jonas Gardells nya serie. Och ringer upp folk och erbjuder dem att provfilma för uppgifter som ”Avancerad Statist”????? Vad i helvete pysslar de med? De erbjuder ett arbete med en betydligt lägre ersättning än vad som står i SVT:s avtal med Teaterförbundet, men med arbetsuppgifter som definitivt klassas som skådespelare. Hur vet jag det? För att en god vän, medlem i TF sen många år – han har mest arbetat som dansare men numer oftare och oftare görandes jobb som skådespelare - berättade om detta på Filmcafés Forum.

Här hans egna ord:
På min fråga om lön fick jag svaret:
- Ja, det här är ju som sagt en avancerad statistroll, så det kan ju inte riktigt bli så mycket som vi betalar för en riktig roll.

Jag svarar…
-Har jag förstått det rätt, är det en nyckelscen i handlingen där det bara är jag och den manliga huvudrollen i bild som utbyter repliker i en intim caféscen utomhus?

-Ja, just det, men din figur har ju inget namn och scenen är ju inte såå lång... och som du förstår så har vi ju inte så stor budget...!?

Personen som höll i castingen kunde inte ge mig ett konkret svar förutom att det var ju just därför de hade sökt ”amatörer” till skillnad från proffs. Den meningen förklarar så mycket mer än bara min enskilda casting.

I samma veva fick jag veta att detta hänt andra vänner, både medlemmar av TF och icke medlemmar inför samma produktion för SVT. Och jag vet inte vad jag blir mest. Så jäkla lessen för att denna sjuka brer ut sig mer och mer. Eller fullkomligt rosenrasande och apförbannad över att SVT har mage att inte följa ingångna avtal.

Ett annat bolag som har avtal, men som verkar fullkomligt skita i det, är Yellow Bird: För ett år sen skrev en tjej på Filmcafés Forum att Yellow Bird erbjudit henne en roll. Det var en riktig ordentlig spelscen, något att bita i med flera repliker. Men de hade mage att erbjuda henne detta jobb som varande en uppgift för en Avancerad Statist och gaget skulle röra sig om 700:- per dag! Är de inte riktigt navlade??? Nu tar vi en liten paus och påminner oss om att svenska sjuksköterskeelever just nu slåss för att få upp sina ingångslöner till 24.000 svenska kronor per månad! Kan vi enas om att vi tycker det är en skälig lön för ett viktigt arbete? Men Yellow Bird tycker att det är okay att erbjuda en vuxen människa ett professionellt arbete som skulle arvoderas med en lön som motsvarar 14.700:- i månaden.
Hur jag räknar ut det?
Lön räknas på 167 timmar eller 21 dagar per månad. I det här fallet 21 dagar x 700:- = 14.700:-

Jag skriver det igen…. Fjortontusensjuhundra kronor! Sug på den karamellen ni! Vilken vuxen människa jobbar för en sån lön? Vilken vuxen människa kan klara sig på en sån lön? Det är en sån ofattbar förolämpning att jag tappar hakan!

På Filmcafé har en annan fråga väckts i samband med dessa diskussioner runt detta med Avancerade Statister. Nämligen att fler och fler efterlyser ännu en jobb-kategori i avtalen. Något de kallar ”Day Player”. Som skulle ha lägre gager än den lägsta nivån i våra avtal. Något som tydligen finns i USA och som innebär en roll, men inte en som kräver lika mycket preparationer som en större, mer genomgående roll. Så jag googlade på ’Day Player’. Och hittade en artikel...

Jag lägger länk här så kan ni själva läsa: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070817131318AANqJJG

Bl.a. står det på denna sida: “Day players are not extras and may have several lines and even more than one scene.” (Day Player är inte statister och kan ha flera repliker och medverka i mer än en scen). Enligt denna sida var gaget för 5 år sedan för en dylik Day Player enligt SAG (Screen Actor’s Guild) $737 per dag. I skrivande stund ligger dollarkursen på 7,14 Skr. Skulle innebära att en Day Player för 5 år sen fick 5.263,18 Skr per dag. Betydligt mer än vad som är miniminivån för skådespelarjobb i våra avtal. Så kanske miniminivån i våra nuvarande avtal är helt vettig för en Day Player i Sverige.

Så kan man erbjuda lite mer till en mer komplicerad skådespelaruppgift. Speciellt som man betänker att detta exempel är från för 5 år sen. Kan vi inte börja med att se till att de som gör skådespelarejobb betalas med åtminstone minimum av avtalets skådespelararvode och de som gör en ren statering får en vettig ersättning han/hon med? Och att begreppet Avancerad Statist förpassas till det soprum där det hör hemma!

För vad som gör mig så in i helvete förbannad, faktiskt så att det nästan pyser ånga ur näsborrar och öron på mig, är att ett nytt avtal vad gäller filmområdet nyligen är underskrivet av parterna! Ett stort antal produktionsbolag har återigen gått med på ett avtal som definierar var de olika ersättningsnivåerna ska ligga! Och inte en jävel på arbetsgivarsidan har ens andats om att de vill ha in en ny kategori. Inte en jävel bland dem har föreslagit att man till avtalen ska lägga ersättningsnivåer för Avancerade Statister. Trots att ett stort antal av dessa bolag har använt eller försökt använda sig av denna lönedumpningsmetod! Så de skriver under och listan över vilka produktionsbolag som omfattas av avtalet har du här:
http://www.teaterforbundet.se/web/f8da1871-49de-43a4-918a-c2de7fae9bfc.aspx

Och en – betydligt kortare - lista över vilka som vägrar skriva på kollektivavtal finns också: http://www.teaterforbundet.se/web/ Arbetsgivare_som_vagrat_teckna_kollektivavtal.aspx

Undrar hur de tänker, dessa produktionsbolag som talar med kluven tunga? Självklart skriver vi under avtalet för vi har inte en tanke på att sluta använda oss av Avancerade Statister? Varför skulle vi göra det? Sverige är fullt av mediekåta idioter som gör vad som helst för att få en chans att synas! Som är korkade nog att tro att om de gör detta jobb för en lön motsvarande nästan hälften av medianlönen i Sverige, får de mer betalt nästa gång… Duh…Tror knappast det! Dörren är där, vi hittar utan problem något nytt aningslöst pucko som kan arbeta för Monopolpengar. By the way… medianlönen i Sverige år 2009 var 24.900:- medan snittlönen var 27.900:-
Kära goa alla ni därute…
Börja värdera er själva högre. Inse att ni är värda att få betalt om ni gör ett arbete i ett kommersiellt sammanhang. Gå inte på allt trams om Avancerade Statister eller att det finns avtal för dylika eller att de inte har räd att betala mer. Fråga vad fotografen har betalt, stylisten, kostymören, maskören, regissören… Tror ni verkligen de jobbar för samma låga nivå som ni erbjuds. Aldrig i livet! Alla dessa yrkesroller har oftast en nolla mer än ni. Så var inte en nolla - kräv en nolla!

Har sagt det förr, men det tål att sägas igen…
Stå på er! Annars ställer sig någon annan på er!

Lidingö 2012-05-29

Betygsätt

 7 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- Houses don't kill people. People kill people.

The Amityville Horror, 2005



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2017.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict