Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Gör en Crowdfunding-film

Gör en Crowdfunding-film
Gör en Crowdfundingfilm investerare faktiskt vill se!

Passar filmprojekt perfekt
Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering, är en metod för entreprenörer i både nystartade och etablerade företag att hitta finansiering till sina affärsidéer genom att vända sig till ett stort antal finansiärer. Film och videoprojekt är bland de populäraste kampanjerna på crowdfunding-sidor som Kickstarter och Indiegogo. På Kickstarter har filmprojekt samlat in fantastiska 200 miljoner kronor till dagens datum, de senaste åren har vi fått se svenskar lyckas med några av de bästa kampanjerna någonsin. Indiegogo startade t.om. med ett tydligt fokus på filmprojekt innan det utvecklades med fler inriktningar.

Innan du tar del av tipsen nedan bör du fundera på vilken crowdfundingplattform som passar ditt projekt bäst. De vanligaste sidorna för filmprojekt är Kickstarter, Indiegogo, Seed & Spark, Pozible och Fundrazr.
Ingen vetenskap
Det finns naturligtvis ingen perfekt formel för hur en crowdfundingfilm ska se ut, men i mitt arbete med bl.a. Filmcafe.se har jag fått se många crowdfundingfilmer de senaste åren och det har blivit ganska tydligt, för mig i alla fall, att “visa, säg inte” är en betydligt bättre väg än att bara prata in i kameran. Genom att göra filmen mer intressant och inkludera mycket material som faktiskt visar vad du vill producera, kommer du ha betydligt bättre chanser att få främlingar att bidra med pengar.

En annan viktig detalj är att inte göra filmen för lång. På samma sätt som många kortfilmer ofta blir lite för långa är crodfundingfilmer ofta utdragna på ett sätt som inte är bra för dem. Crowdfundigfilmer lever på Internet och fungerar därför bäst, som alla Internetfilmer, om där finns mycket framåtrörelse. Den intresserar dig, men lämnar dig också med ett sug för att vilja se mer, precis som en bra webbtv-kanal.

Dina vänner kanske älskar den, eller känner sig skyldiga att bidra, men för att få totalt främmande personer intresserade behöver du locka dem med effektiv klippning. Håll filmen kort, 3-4 minuter är ganska lagom, om du har mycket spännande att visa upp. Har du bara personer som pratar att visa upp bör filmen vara ännu kortare.

Genom att vara dig själv och ärlig i presentationsfilmen, och genom att göra något visuellt intressant, har du betydligt bättre förutsättningar att nå ditt mål. Att sedan lyckas få den färdiga filmen att spridas på nätet är en helt annan kamp och är ingen exakt vetenskap. Med en crowfunding-film har du åtminstone en chans att lyckas med kampanjen som får din film att stå på en ekonomisk grund.
Intervju med Emely Best
Här kan ni se en intervju med Emely Best, grundare av den alternativa crowdfunding-plattformen Seed&Spark. Hon har mycket spännande att säga om hur man gör en crowdfunding-film så bra som möjligt och undviker de vanligaste misstagen. Det är “Film Courage” som gjort den fina intervjun.
Några avslutande tips
Om du inte redan studerat olika framgångsrika kampanjer är det läge att göra det nu. Kanske vill du även investera i några för att få en insikt i hur de administreras och hur producenterna kommunicerar med sina investerare, eller “backers” som de också kallas.

Tänk extra mycket på:

– Filmen struktur och längd
– Vilka belöningar är de mest respektive minst populära
– Hur ofta uppdaterar producenten med information och svarar de på frågor
– Hur presenteras projektet grafiskt (text, titel, bilder etc.) och vilken information finns med
– Vart publicerades projektet online och hur mycket spreds det med hjälp av sociala medier

Ett sätt att följa Kickstarterprojekt är att använda KickTraq. Det här verktyget erbjuder möjligheten att analysera kampanjen dag för dag med både siffror och kommentarer. Jag rekommenderar verkligen deras app!

Vallentuna 2016-07-25

Innehåll

Betygsätt

 1 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- I'm just a sweet transvestite, from Transsexual Transylvania.

The Rocky Horror Picture Show, 1975



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2018.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict