Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Managern Eric Williams

Managern Eric Williams
I den fjärde och sista delen i vår artikelserie med amerikanska filmarbetare träffar vi Eric Williams. Han är manager och specialist på att upptäcka nya talanger i Hollywood. Han var nyligen i Sverige för att peppa, tipsa och svara på frågor på workshopen A date with Hollywood.

Specialist på att upptäcka nya talanger
Eric Williams är en av grundarna till Zero Gravity Management, som i första hand representerar manusförfattare, regissörer och skådespelare. Eric är specialist på att upptäcka och etablera nya talanger och han representerar spännande namn som är på gång, bland annat Filmcafémedlemmen Christian Magdu, men även etablerade namn i den amerikanska filmbranschen.

För manusförfattare är hans jobb att diskutera nya idéer, lista ut vad som är bäst för den aktuella marknaden och utveckla bra material. För regissörerna utvecklar han projekt tillsammans med manusförfattarna. Tanken är att regissörerna ska få handplockade projekt som passar dem extra bra.

- Most working clients have both a manager and an agent, to make sure no stone goes unturned while developing their career. And it’s always better to have as many people working for you as possible, especially when just breaking in.
Började i postrummet
Eric påbörjade sin karriär i postrummet på Paradigm Agency innan han fortsatte till Writers and Artists Agency. Han ville bli manager eftersom han fick möjligheten att arbeta mer kreativt med projekt och utveckla dem redan från start. Han övergick till att bli manager 2004, då han började utveckla management-avdelningen på Zero Gravity, som även producerar filmer och TV.

- I wanted to be able to really focus on a smaller list of clients so I could put more energy into each person. I think the key with selling material and guiding clients is to know what the marketplace is looking for. It’s ever-changing, but I try to really stay on top of what people are buying. I also want to make sure that every script is as good is it can possibly be before going out to the marketplace - most of the time you only get one read from buyers on a new project, and you want to make sure you’re giving it your best shot.

Erics mångsidiga klientel inkluderar manusförfattare och regissörer som varit inblandade i aktuella Hollywoodfilmer som Frost, Underworld Awakening, Harry Potter, Sherlock Homes och många fler. Han representerar också den svenska duon Måns Mårlind och Björn Stein och deras kritikerrosade amerikanska nyversion av Bron.

- I have clients in Europe, Scandinavia, Japan, South America, Australia…There was once a time when people believed you needed to live in Hollywood to work in Hollywood, but that’s no longer the case. There is great talent coming from all parts of the world, and everyone wants to be the one to discover someone new. We can always set up Skype calls for introductory meetings and to talk about projects. It’s hard to actually land a job over the phone, so as long as you can get to Hollywood for an important meeting if need be, then location is less important.
Många vill bli representerade
Eric får hundra manus i veckan och ungefär lika många skådespelare hör av sig för att bli representerade. Han söker även upp talanger själv om han ser eller läser något som får honom intresserad. Vid det tillfället introducerar han företaget, deras meriter och vad han tror att företaget kan hjälpa klienten med.

- Everyone is different, so I feel it’s important to be flexible and not present the same plan for everyone. We tailor each strategy for what we think will be best for the individual.

Eric förklarar att du är ditt eget varumärke och att det stärks med dina framgångar. Det är inget som sker över en natt, men varje gång du lyckas med något bättrar du på ditt rykte och alla vill jobba med någon som är framgångsrik i branschen. Han tar sig själv och yrket manager som exempel.

- Anyone can become a manager. You’re reputation will be based on the clients you represent. So be very particular with who you choose to represent, and who you send out to the world, as that will be a reflection of your taste. If you send out a few bad things, people will stop returning your calls. Also remember it simply takes time to build a strong client list. It’s a process. I didn’t make money in commissions for my first two years…but once I got that first client a job (an assignment at Warner Bros) then it started to have a snowball effect and more and more people sought out our company. It’s also very important to have connections as well - at agencies, production companies, financiers and studios. If you put in the work to represent and develop a client, you need to know who to call once you feel you have something to sell. So don’t be afraid to pick up the phone and make connections.
Tips till dig som vill lyckas med karriären
Erics klient, manusförfattaren Bill Dubuque, har nyligen hyllats för sitt manus till The Judge med Robert Downey Jr, Robert Duvall, Vera Farmiga och Billy Bob Thornton i huvudrollerna. Hans nästa manus, The Accountant håller i skrivande stund på att dra igång som film för Warner Bros med Ben Affleck i huvudrollen. Vad har han för tips till dig som vill lyckas i karriären?

- Never stop practicing! A professional athlete practices what they do every single day. That shouldn’t be any different for a professional writer, director, or actor. If you treat it like a hobby, you’ll get paid like it’s a hobby. You’re competing with professionals who practice their craft every day, so if you’re not, you’ll be left behind. Also remember to never stop generating content…the more opportunities you give yourself, the more chances you’ll have to succeed.

Vallentuna 2015-04-27

Relaterade klipp

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

I Halloween II byter de blinkande lamporna på Bud och Jimmy's ambulans plats då de kör fram till sjukhuset. Lamporna flyttas från sidorna av motorhuven till stötfångaren.



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2017.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict