Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Det märkliga begreppet Avancerad statist

Det märkliga begreppet Avancerad statist
...har jag skrivit om förut. En jobb-beskrivning, påhittad av produktionsbolag, som de oftast använder för att kunna gå runt de Avtal som finns vad gäller jobb som borde rubriceras som skådespelarjobb och betalas därefter.

Lägre gage?
Så istället för att skaffa skådespelare till produktionen, anställer produktionsbolaget s.k. Avancerade Statister. Så att de ska kunna betala betydligt mindre än vad som är fastställt och överenskommet i Avtalen eftersom Avtalen inte nämner eller omfattar detta begrepp: ”Avancerad Statister”. Avtal, som är en överenskommelse mellan arbetsgivarnas organisationer och arbetstagarnas, i detta fall Teaterförbundet.

När det gäller film av alla de slag – långfilm, kortfilm, reklamfilm m.m.– kallas det Filmavtalet. Och observera att produktioner som görs av, eller på uppdrag av, SVT har ett alldeles eget Avtal. Men även bolag, som gör produktioner på beställning av SVT, gör sitt bästa för att försöka gå runt Avtalen genom att använda sig av detta satans begrepp; ”Avancerad Statist”.

För att friska upp mitt minne så gick jag igenom alla artiklar jag skrivit för Filmcafe.se. Vad har jag sagt och tänkt om detta? Och jag insåg att det snart är 5 år sen jag nämnde detta begrepp första gången. Nästan 5 år har alltså gått! Och inte fasen har det blivit bättre. Det har blivit sämre! Nu erbjuds även proffsen jobb som Avancerad Statist.

För ett par veckor sedan skrev en av mina vänner om ”Avancerad Statist” på sin sida på Facebook. Ett rutinerat proffs till skådespelare, med utbildning på Statens Scenskola och med decennier av arbete på en stor regionteater. Dessutom en dokumenterat solid samling roller på film och TV: Han hade blivit uppringd av ett produktionsbolag. Ett bolag, som har Avtal med Teaterförbundet och som borde veta bättre! Och han blev tillfrågad om han ville göra ett filmjobb... Men inte som skådespelare! Som Avancerad Statist? Med ett gage långt under den miniminivå som är bestämd i Filmavtalet! Behöver jag citera det svavelosande svar han gav dem?
Och nu hände det mig
Häromdagen blir jag uppringd av Strix och tillfrågad om jag vill göra ett jobb som Avancerad Statist i ett avsnitt av den nya omgången av ”Johan Falk”. Den mycket unge ”statistansvarige” lät mer som om han borde sälja kakor för att finansiera skolresan, än någon som var vuxen nog att inneha ett så viktigt jobb.

Han börjar med att fråga om jag skulle vara intresserad, varvid jag går i taket! Jag påpekar att jag är professionell skådespelare med runt 40 år i branschen! Är han riktigt navlad som ringer och erbjuder mig statistjobb? Han börjar backa lite genom att säg att jo, han kan ju nu se på min cv (här på Filmcafe.se) att jag är ”riktig” skådespelare.

Jag eldar upp mig. Såklart – jag är skitförbannad! Och ger honom ett föredrag om att det inte finns något som heter ”Avancerad Statist” Inte som yrkeskategori och definitivt inte i Avtalen. När jag är klar med att pulvrisera honom säger vi adjö – det är ju inte hans fel att Strix anställer en totalt oerfaren snorvalp att utföra ett såpass viktigt jobb.

Det skulle inte förvåna mig om han är s.k. praktikant! Ett annat jävla oskick som filmbolag idag ägnar sig åt. De anställer ungdomar med filmdrömmar som praktikanter. Betalar dem inte ett korvöre, skiter i att se till att någon erfaren yrkesmänniska finns i närheten som handledare så att den stackars ”praktikanten” kan få lära sig något. Istället kastas en ung människa in i att utföra ett kvalificerat arbete. Som rätteligen skulle utföras av ett proffs! Och hen gör det för hen hoppas få in en fot i branschen. Vad hen inte vet är att om några såna här obetalda jobb framåt i tiden så kommer hen att tycka att nu är det väl dags att få ersättning för arbete, men då är det slut på arbete för hen. Och nästa obetalda praktikant får med stjärnögon och förhoppningar om en karriär i branschen göra sin entré. Och en yrkesmänniska ställs på bar backe utan inkomst.

Om ni visste hur många såna här sorgliga historier jag hört de sista åren. Nej, det händer inte alltid. Men tillräckligt ofta för att vi borde bli förbannade och reagera! Mängder av filmarbetare, högt specialiserat yrkesfolk, har försvunnit från branschen de senaste åren eftersom de inte får jobb längre. Men man kan ju i alla fall inte göra film utan skådespelare! (Ja ja, tecknad och animerad. Men tro inte såna filmer är så jäkla mycket billigare! Där krävs skickliga professionella tecknare och animatörer!). Så man försöker – på ett väldigt fult sätt – minska kostnaderna. Produktionsbolagen har hittat detta sätt att gå runt Filmavtalet och slippa betala de skådespelargager som deras egen branschorganisation har skrivit under på! Det är ju inte klokt!

Och jag undrar så...
För att riktigt få ner kostnaderna, varför inte införa begrepp som Avancerad Regissör eller Avancerad Filmfotograf? Dessa jobb har ju också Avtal. Samma slags Avtal! Men inte kan jag tänka mig att de behöver gå ner i arvode! Eller att produktionsbolagen ens skulle komma på en så vansinnig tanke som att försöka jiddra med betalningen till dessa yrkesgrupper.
Hur fungerar det med avtal?
Jag har fått väldigt mycket mejl och telefonsamtal med frågor om detta de senaste åren. Och känner att det är dags att jag återigen försöker förklara hur detta med Avtal fungerar. Så här är det... Ni har säkert hört talas om begreppet ”minimilön”? Något som finns i t.ex. USA och Storbritannien och är en lagstadgad understa gräns för vad en arbetsgivare får betala en arbetstagare.

Vi har inte minimilön i Sverige. Men det betyder inte att lönenivåer är oreglerade. Vi har, istället för lagar bestämda av politiker, ett system – sen decennier – där arbetsmarknadens parter ska bestämma nivåer för löner i samförstånd med varandra. Detta gäller i princip alla yrken. Avtal omförhandlas med jämna mellanrum och för oss i vår bransch sätts nivåerna för löner för arbete på scen och film i förhandlingar mellan Teaterförbundet, och arbetsgivarnas branschorganisationer.

Teaterförbundet är det fackförbund som företräder professionellt arbetande teater- och filmarbetare på, bakom, framför, över och under scen, salong och filmstudios. D.v.s. alla de grupper som har dessa jobb som sitt primära arbete och källa till inkomst. Nej, inte statister för de anses inte ha staterande som heltidssyssla och undra på det, så dåligt betalt som de har. Dessa Avtal gäller alla som ska utföra de arbeten som omfattas av Avtalen. Nota Bene.... Vare sig de är medlemmar i Teaterförbundet eller ej.

När det gäller film finns det alltså en ”minimilön”. Den första filmdagen ska arvoderas – enligt nu gällande Filmavtal - med minst 4.488 kronor. För ett arbete som kan definieras som skådespelararbete. Arbetsbeskrivningen ”Avancerad Statist” finns som sagt ICKE med i Avtalen. Vare sig i Filmavtalet eller i SVT-Avtalet. Men det verkar ändå vara den snabbast växande yrkeskategorin i branschen.

Här har ni länken till alla Teaterförbundets Kollektivavtal:

http://www.teaterforbundet.se/web/Kollektivavtal.aspx#.VBIOKPl_vTo

Spar denna länk!

Där finns en massa annat matnyttigt också. Under varje Kollektivavtal finns det dessutom en lista över vilka arbetsgivare som tecknat Avtal. Avtal de inte får eller ska gå under, det har deras branschorganisation gått i god för!

Och via denna länk hittar ni också en lista över arbetsgivare som - trots flera påstötningar från Teaterförbundet - vägrat teckna Kollektivavtal.
Så vad är ”skådespelararbete”?
Allt oftare får jag frågan om var gränsen går mellan statist och skådespelare. En giltig och rätt enkel fråga att besvara. Men – och det gör mig argare och argare – var går gränsen mellan skådespelare och ”Avancerad Statist”? Nej, jag blir inte arg på er som frågar, ni underbara dårar, som befolkar denna bransch. Ni som brinner och vill och drömmer och ställer upp. Jag blir arg på de som utnyttjar er. De som utnyttjar era drömmar, era förhoppningar och er gigantiska vilja att ställa upp. Jag blir arg på produktionsbolag som - trots att de har Avtal med Teaterförbundet - uppfinner en ny Avtalslös yrkeskategori, som de kan behandla som skit! För oftast handlar detta erbjudande om jobb - som ”Avancerad Statist” - om vad som förr kallades en liten, eller oftare och oftare större, biroll. Och som förr utfördes av en skådespelare och arvoderades enligt Avtal!

Man kan rätt lätt se om det handlar om jobb för skådespelare eller om det är en statistuppgift.

- Har rollen ett namn? Behöver inte vara ett personnamn, kan lika gärna kallas ”Läkaren”, ”Polisen” eller ”Förskolefröken”.

- Har den repliker? Är rollen viktig för den scen där den medverkar? Driver figuren handlingen framåt? Har figuren en eget unikt förhållande till andra rollfigurer? Att stå i en kö för att gå på bussen som strax kommer, att kliva på och säga Tack till chauffören ser jag som en vanlig statering. Man är utbytbar, man är en slags mänsklig del av bakgrunden, av scenografin. Och det ska självklart betalas. Och mer än de ynka kronor eller några biobiljetter som blivit kutym idag. Det finns flera statistföreningar som kraftfullt slåss för att statister också ska få betalt och vettigt betalt. Men det är en annan diskussion.

Bland den typen av statist som är en klassisk ”Statist” finns självklart olika nivåer, som också efterfrågas, olika nivåer av erfarenhet. Där kan jag se uttrycket ”Avancerad Statist” som en utmärkt definition på personer med en bred erfarenhet av statering, av filminspelningar. Statister som man kan släppa lös med att säga ”Tack” till busschauffören och som man kan lita på gör vad man kommit överens om och som inte tittar in i kameran. Men de är fortfarande utbytbara. Det är inte nödvändigt att det är en 50-årig dam som kliver på och säger Tack, det kan lika gärna vara en 15-årig grabb. Vad hen gör för inte handlingen framåt, är inte nödvändigt för storyn.

Men de roller som idag alldeles för ofta får etiketten ”Avancerad Statist” är inte utbytbara! De är noggrant utvalda, castade, för att just hen är hen. Och ska hen dessutom leverera ett antal repliker då är det skådespelararbete! Även om det utförs av någon som kanske förut gjort jobb som statist. Och ska betalas därefter. Efter Avtal!

Skräckexempel: En långfilm! En av det senaste årens stora succéer, belönad med flest Guldbaggar vid Guldbaggegalan 2014, nämligen ”Monica Z”... Bara 4-5 roller betalades enligt avtal. Resten av rollerna klassificerades som Avancerade Statister och fick välja mellan att få en slant i handen eller 10 biobiljetter per arbetsdag. Det är så skamligt att jag sprutar eld!
Viktigt är att ni förstår vem ”fienden” är
Varje gång jag skrivit om dåliga löner, avtalsbrott eller dåliga förhållande kommer - säkert som amen i kyrkan - ett antal mejl där folk uttrycker sin ilska över att det överhuvudtaget läggs ut annonser med erbjudanden om t.ex. Avancerade Statister på jobbsökarsajter som Filmcafe.se eller Stagepool.

Nej, nej och åter nej! Det är inte Filmcafe.se eller Stagepools fel att såna här avarter existerar och t.o.m. ökar. Det är vårt eget fel! För att vi frivilligt tar såna jobb! För att vi inte reagerar! För att vi inte – för de som har den kanalen - informerar Teaterförbundet om detta oskick! För att vi inte rör upp himmel och helvete för att rensa upp i detta träsk! Att skylla på Filmcafe.se vore som att skylla på DN för att det bombas i Irak. Likt DN rapporterar Filmcafe.se om vad som händer därute, men det är inte deras jobb att sila och sålla. Även om de gör det, så mycket de bara kan. Så skippa det tramset.

Sen detta oskick med ”Avancerad Statist” började har jag också haft ett flertal diskussioner med folk på ”andra sidan”; de på arbetsgivarsidan: producenter, regissörer etc. En erbjuder t.ex. unga och oerfarna halva det gage som stipuleras i Avtalet? Det är avtalsbrott så det osar om det! Det står inget i Avtalen om att det finns ett speciellt lägre arvode för de oerfarna! Andra tycker att det borde finnas en nivå under de summor som finns i Avtalen. En ny och lägre arvodesnivå för de som inte har utbildning eller så stor erfarenhet.

Jaha... tycker ni det? Ni tycker man ska sluta ersätta människor för arbete de utför. Ersätta på samma sätt som man gjort i snart ett århundrade? Jamen, vill ni dumpa priserna och införa ett nytt sätt att tänka - tala inte med mig! Tala med era branschorganisationer! Be dem ta upp det när det är dags för nya Avtalsförhandlingar. Jag, som skådespelare, som medlem av Teaterförbundet, har ingen skyldighet att göra jobbet åt er. Ingen lust heller! Vill ni sänka löner och förändra villkor får ni ju komma med konkreta förslag och välformulerade motiv till varför Avtalen ska förändras till något som är betydligt sämre för arbetstagarna. Det är inte mitt jobb. Det är inte Teaterförbundets jobb. Det är ert!

Så vad gör vi – vi på arbetstagarsidan? Vi försöker upprätthålla de nivåer som generationerna före oss har slagits för. Vi gör vårt bästa för att inte gå under Avtalsnivåerna. Speciellt inte när det är produktionsbolag som har skrivit på Avtal. Det är så jävla fubbigt att jag saknar ord! Jag vet att ett antal filmer har gjorts med ”Avancerade Statister” i stora roller. Det händer allt oftare. Jag vet att det är svårt, när man försöker få in en fot i branschen, att argumentera för att Avtal ska hållas. Jag klandrar er inte. Men försök!

Som jag sagt förr – och det är lika sant fortfarande - Stå på er! Annars ställer sig någon annan på er! Men det kan vara jobbigt att stå på sig. Så jag ställer mig gärna framför er!

Skriv till mig – berätta om ni blivit erbjudna eller gjort ett jobb som ni misstänker är ett skådespelarjobb, men som arbetsgivaren envisas med att kalla Avancerad Statist. Jag behöver veta vilken produktion det rör sig om, hurdan roll det rörde sig om, hur många dagar ni skulle jobba, vilket produktionsbolag det handlar om och vad ni blev erbjuden för gage och – om ni ifrågasatte – vad ni fick höra för motargument.

Skriv till mig här på Filmcafe.se, för jag har talat med Teaterförbundet, som håller på att samla ihop material för att ta krafttag mot detta oskick, mot detta dumpande av arbeten och arvoden.

Hör av er, så ska jag slåss! För jag är redigt förbannad!

Lidingö 2014-08-19

Betygsätt

 12 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

Scenerier från filmen "Dark City", inklusive tak, byggnader och andra exteriörer, använder i "Matrix". Taken som Trinity springer över i början av filmen är samma som John Murdoch springer över i "Dark City".



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2017.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict