Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Planera en Kickstarterkampanj

Planera en Kickstarterkampanj
De senaste nio åren har fler än 25000 filmer blivit framgångsrikt finansierade via Kickstarter. Allt från etablerade filmare som Charlie Kaufman och Spike Lee till låmgfilmsdebutanter som Crazy Pictures har nått sina mål och dessutom bevarat sin självständighet som filmskapare. Av detta kan vi lära oss mycket och här får du därför matnyttiga tips om du planerar din första Kickstarterkampanj.

Gör dina efterforskningar
Ett av de bästa sätten att förbereda en Kickstarterkampanj är att inspireras av andra. Hur har andra filmare presenterat sina projekt? Hur presenterar de sin idé och vilket arbete har de redan gjort innan kampanjen startar? Hur ser deras projektplan ut och vad tänker de göra med filmen när den är klar?

Notera vilket presentationssätt som fungerar på dig och fundera över varför det gör det. Hur mycket beskrivande text kan man använda innan det blir för mycket? Hur mycket pengar lyckas liknande filmprojekt samla in? Vad har de för belöningssystem och vilket är mest populärt? Alla projekt som presenterats på Kickstarter finns tillgängliga för alla att se och inspireras av.
Hitta din publik
Innan du bestämmer dig för ett insamlingsmål, hittar på belöningssystem eller skriver texter bör du fundera på vilken målgrupp du vänder dig till. Fråga dig själv: Vem ska titta på min film och vart hittar jag dem online? Försök att precisera din idé så mycket som möjligt. “Min film passar alla” kanske är sant, men hjälper dig inte med din kampanj på Kickstarter. Kanske finns din publik i en tråd på webbsidan Reddit, kanske är de engagerade i grupper på Facebook. Kanske är din målgrupp intresserade av din film på grund av skådespelarna, temat eller av dig som regissör.

När du bestämt dig för vilka du vänder dig till med din film är du bättre förberedd att avgöra vilka mål du ska sätta upp, vilka belöningar som passar bäst och hur du ska kommunicera med din målgrupp.
Bestäm dig för en budget
Som filmare vet du redan att en film kan göras på många olika sätt och med olika mycket pengar. På Kickstarter söker de flesta filmare en del av filmens totala budget och nästan aldrig hela budgeten.

Eftersom du nästan alltid kommer att behöva mer än du ber om på, sätt delmål istället. Till exempel kan målet vara att få hjälp med färgkorrigeringen, klippningen eller en ljudmix etc. Du behöver även räkna in vad belöningar till de som bidrar med pengar kan kosta så att det inte förtar de uppsatta mål du har.
Planera belöningarna
Sannolikt är din film den främsta belöningen. Om du gör en långfilm med ambitionen att den ska ha premiär på bio är det viktigt att dina belöningar inte ställer till problem i förlängningen, till exempel med en distributör. Med utgångspunkt i framgångsrika kampanjer är 250:- är en bra nivå för att få tillgång till din film. Undvik att erbjuda en nedladdningsbar version, använd istället beskrivningar som “tillgång till” för behålla en flexibilitet och minska risken för att någon som stöder projektet blir besviken.

Generellt bör du tänka på belöningar som ett sätt att få dina “backare” ännu mer engagerade i projektet. Visa den processen, ge dem tillgång till material från inspelningen, bilder, spellistor som beskriver stämningen i filmen m.m. Var kreativ!

De mest uppskattade belöningarna är oftast personliga saker som du bara får tillträde till om du stöder projektet. De bästa belöningarna behöver inte vara fysiska saker, tvärtom bör du undvika att lova för mycket sådant. Det kommer att spara dig både tid och pengar om du kan undvika att skicka fysiska föremål med posten och digitala belöningar kan vara minst lika häftiga.
Planera din pressrelease
För många filmskapare är en kickstarterkampanj också första gången projektet blir officiellt. Att ha pressen med sig kan vara ett viktigt moment för att få uppmärksamhet för kampanjen. Håll beskrivningen av filmen kort och personlig. Ha med all relevant information, t.ex. när kampanjen startar och vilka mål du har.
Nyttja Kickstarters verktyg
Medan din kampanj är aktiv har du tillgång till ett verktyg som samlar data om hur det går. Du kan med verktyget spåra poster, mail, tweets och annan värdefull information som hjälper dig att nå din målgrupp. Du kan t.om. koppla ihop kampanjen med Google Analytics för att dyka djupare ner i den data som samlas in. Använd detta verktyg och det stoff som samlas in för att forma din kampanj!

Sugen på att testa? Starta din kampanj på Kickstarter.com och dela gärna med dig av dina erfarenheter!

Vallentuna 2018-12-26

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- You`re not dead yet, so stop living as if you are!

Beaches, 1998



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2019.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict