Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Amerikansk skräckfilm av svenskar

Amerikansk skräckfilm av svenskar
Skräckfilmsserien Puppet Master har fått sin mest ambitiösa och blodigaste film hittills- och det är svenska Stockholm Syndrome Film som regisserat, klippt och gjort effekter! Sverigepremiär var det på filmfestivalen Monsters of film, där filmen även vann silver när publikpriset delades ut.

Puppet Master
Stockholm Syndrome Film är ett svenskt filmkollektiv bestående av regissörstrion Sonny Laguna, David Liljeblad och Tommy Wiklund. Medlemmar från Filmcafe.se syns i flera av deras produktioner som uteslutande är skräckfilmer. Efter att ha gjort långfilmer som ”Madness” och ”Vittra” är de nu tillbaka med det senaste tillskottet i amerikanska skräckserien Puppet Master!

Den första filmen i Puppet Master-serien är en amerikansk skräckfilm från 1989, skriven av Charles Band och Kenneth J. Hall och regisserad av David Schmoeller. Filmen var ursprungligen tänkt för biografpremiär men släpptes direkt till video sent 1989 då Charles Band trodde sig kunna tjäna mer pengar på det viset. Filmen blev en hemvideosuccé och har sedermera fått en kultstatus som lett till utvecklandet av 12-13 uppföljare (om man ska räkna “Puppet Master vs. Demonic Toys” råder det delade meningar om). Det gör “Puppet Master” till en av de skräckfilmsserier som funnits längst, även om “Fredag den 13e”, ”Halloween” och “ A Nightmare on Elm street” hör till de mer kända.

Den senaste filmen, “Puppet Master: The Littlest Reich”, handlar om Edgar (Thomas Lennon), en serietecknare som hittar en mystiskt docka i sin bortgångne brors skåp. Dockan är misstänkt lik en värdefull docka och han bestämmer sig att tillsammans med sin flickvän försöka tjäna lite extrapengar. Det visar sig att det finns fler dockor till salu och när de sammanförs och dessutom börjar leva vankas det blodbad. Men vad skiljer den senaste filmen från de tidigare?

- Denna film hade en rejäl budget, stora talanger framför kameran och ett genomarbetat manus. Det är en mycket mer underhållande film än de tidigare och blir på så sätt mer mainstream, förklarar Sonny Laguna från Stockholm Syndrome Film.
Stockholm Syndrome Film
Sommaren 2016 så kontaktade filmens producent Stockholm Syndrome Film via telefon. Han berättade att manusförfattaren, Craig Zahler hade sett Stockholm Syndromes tidigare filmer och var ett stort fan. Sonny Laguna fick direkt frågan om han ville regissera filmen.

- Jag berättade om vårt sätt att göra film och han köpte det, till viss del i alla fall. Vi var väldigt sugna på att vara en stor del av produktionen och efter en kort förhandlingsprocess så var vi ombord även som redigerare m.m.

Sonny upplever att det roligaste med projektet var att ha en hyfsad budget och få chansen att arbeta med så pass välkända och skickliga amerikanska skådespelare.

- Vi är så vana att göra allting själva, så det var en upplevelse att plötsligt ha egen chaufför och att ha allt ordnat för oss, berättar Sonny.

Men det fanns även stora utmaningar att överkomma där flera starka viljor försökte påverka produktionen. Dessutom skulle de göra en film, som borde haft 40 inspelningsdagar, på mycket kort tid.

- Vi varnade för vissa scener men stoltheten hos vissa producenter tog överhand. De tyckte att vi var gnälliga, tills vi fick rätt. En hel del scener/effekter fick tyvärr strykas. Det resulterade i många långa nätter, men också roliga minnen! Ett minne var vilken respekt man fick som filmens medregissör (Tommy Wiklund stod för också regi) och hur många såg det som en ära att få jobba med internationella talanger. Sen var bl.a. Thomas Lennon en riktig pärl, han tog med oss ut och åt pizza. Vinflaskorna flög till bordet om vart efter och vi kunde tillsammans skratta åt mycket som hänt under inspelningen.

Möjligheterna att skapa
Filmen har sverigepremiär i på filmfestivalen Monster of Film och har marknadsförts hårt i bland annat USA där den även visats på bio. Sonny är besviken över att de inte varit mer inblandade i marknadsföringen av filmen då de slet hårt i nio månader för att få den gjord, men är samtidigt glad över att de är mer etablerade än tidigare. Dessutom har filmen fått fina recensioner i bl.a. Newsweek och NY Times. Filmkollektivet har bevisat att de kan arbeta även med andra i större projekt och låta deras passion för film leda dem till oanade platser. Avslutningsvis delar Sonny med sig av tips till dig som vill prova äventyret i filmbranschen.

- Filmbranschen är stenhård och ju högre upp man kommer, desto mer knäppa saker verkar ske. Både på inspelningsplatsen och mellan fyra ögon. Man måste stå på sig, vara rättvis men också rak mot dem man arbetar med. Blir man överkörd så måste man ibland svara med samma mynt och inse att det handlar inte om dig som person, det handlar om rena affärer. Vi fick kriga för att överleva mot en arbetsgivare som gärna ville att vi skulle göra allt hen sa, men det var en nyttig läxa. Film handlar inte bara om att skapa, utan också förhandla fram möjligheterna att just skapa. Märker du att något inte funkar, stryk det, tänk om. Det finns alltid nya chanser runt hörnet om man kan hitta dem. I övrigt, jobba på dig själv. Din personlighet och vilja är det enda du kan styra över. Detta är show business, inget annat. MEN! Älskar du det du gör, sluta inte med det trots motgångar, livet är för kort för att missa eventuella möjligheter till framgång och lycka.


Vallentuna 2018-10-07

Innehåll

Den här artikeln innehåller följande rubriker:

  1. Puppet Master
  2. Stockholm Syndrome Film
  3. Möjligheterna att skapa

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- Do you believe in love at first sight?
- It saves a lot of time.

They Drive by Night, 1940



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2018.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict