Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Videor för sociala medier

Videor för sociala medier
Vill kunden att du ska producera videor för sociala medier? Rörliga bilder drar till sig extra mycket uppmärksamhet så det är ingen dum idé! Här kommer några viktiga saker att tänka på.

YouTube på 1800-talet?
Filmen föddes 1895 och det vare bröderna Lumiere som gjorde de första filmerna. Varför jag nämner det är för att de påminde förbluffande mycket om den typ av filmklipp vi konsumerar idag. Ett barn som äter, ett humorklipp på en trädgårdsmästare, galna upptåg m.m. Vi är inte så annorlunda idag mot då, samma typ av innehåll engagerar fortfarande, även om platserna vi konsumerar rörliga medier på är annorlunda.

Filmmediet utvecklades med ljud och färg för att publiken blev ännu mer engagerade då de upplevde en film, fler sinnen gick att påverka samtidigt. Film blev på allvar ett medie som användes då massor skulle påverkas, inte minst på 30- och 40-talet med t.e.x propagandafilmer. En förklaring till att film fungerar så bra är att 90% av all information som hjärnan samlar in är visuell, vilket gör mediet framgångsrik inom kommunikation.
Rörliga medier engagerar
Med tiden har möjligheterna att ta del av rörliga medier blivit fler och 2016 exploderade video i sociala medier. Framförallt bland de yngre, 12-15 åringarna, är video i fokus. Där tittar 86 % på youtube dagligen, men det är inte bara de unga som tittar på youtube – även bland äldre är användandet högt, enligt IIS rapport Svenskarna och Internet 2017.

Då rörliga bilder drar till sig extra mycket uppmärksamheten och sociala medier främst lever på folks engagemang, är det också vad de uppmuntrar oss att producera. Allt från Google, Snapchat till Facebook och Instagram lanserar nya funktioner för rörliga medier regelbundet. Här får du fem argument till varför det är bra att jobba med video i sociala medier:

1. Video är intygande och förtroendeingivande.
2. Video prioriteras av Google i sökningar.
3. Direktsändningar prioriteras av Facebook och Instagram i flöden.
4. Det är enkelt att förklara med video och instruktionsfilmer är populära.
5. Video engagerar även lata köpare som inte orkar läsa in sig på information.

Så hur gör man? Dina kunder är på sociala medier i första hand för avkoppling, så möt dem i den sinnesstämningen och våga vara underhållande. Jobbar du med uttalanden, underhållning eller känslor är video är oslagbart. Du kan t.ex. berätta om dina eller dina kunders erfarenheter. Du kan vara personligt eller göra något oväntat. Viktigast av allt är mediets förmåga att förmedla de känslor som du vill att tittaren ska känna. Lyckas du få tittaren att slå på ljudet på din film så har du en gigantisk fördel!
Rörliga Medier idag
Google erbjuder ett spännande verktyg som heter Consumer Barometer with Google, där en kan ta del av aktuell statistik för Sverige och hur vi använder rörliga medier. Enligt Googles barometer så tittar 90% av svenskarna på rörligt media via internet hemma, gärna i vardagsrummet eller i sovrummet. Enligt barometern så tittar de flesta, 55%, på rörligt media för att underhållas, men tätt därefter kommer instruktionsvideor. Vill du göra en framgångsrik film för sociala medier behöver du ta med i beräkningen vart du möter din publik.

När jag har tittat på vilka filmer som blir virala och får riktigt stor spridning så har jag hittat några saker som nästan alla har gemensamt.

1. De handlar ofta om ett aktuellt ämne och tar upp något som är intressant för dina följare just nu.

2. De allra flesta filmer som delas mycket är föredömligt korta. De ska helst vara under 1 minut och på Facebook rekommenderas att de är så korta som 15 sekunder.

3. Humor är en gemensam nämnare för många virala filmer på nätet och lyckas du dessutom få till en twist på din film så är det ännu bättre. Det oväntade är något som fungerar väldigt bra i sociala medier.

Vilken film lyckades engagera 174 miljoner tittare 2017. Candace Payne, numera känd som ”Chewbacca mom” .
YouTube-annonsering
Nu när jag skrivit om varför video engagerar och vad som är viktigt att ha med i en film för sociala medier kan det vara intressant att konkret titta på en YouTube-annons. Tänk dig att kunden vill att du ska producera en, vad behöver du tänka på?

Hur lång en video på sociala medier ska vara är en fråga som många tvistar om. På YouTube har du har fyra sekunder på dig innan en tittare har möjligheten att klicka bort din annons. Minsta längden som rekommenderas på YouTube är 12 sekunder och maximal videolängd som rekommenderas är under 3 minuter. Själv brukar jag säga att filmen ska få den längd den mår bäst av, men samtidigt vet vi att filmen behöver hålla ett visst tempo när man ska locka folk i deras sociala flöden.

En minut brukar funka för de flesta budskap. Det är tillräckligt långt för att hinna berätta det du ska, men tillräckligt kort för att kunna behålla tittarna. Är videon kortare än så blir det inte en film med en berättelse, då blir det mer en skylt eller annons som rör på sig.

1. Visa det viktigaste budskapet tidigt i videon, innan fyra sekunder har gått, beskriv tydligt vad kunden ska göra i nästa steg.

2. Det är alltid bra att ha ett engagerande innehåll. Om du kan leda trafik till andra närbesläktade videor som du äger, eller till innehåll på din webbplats som är relevant för videoannonsen, kommer tittarna att vilja besöka dig igen.

3. För att få ut så mycket som möjligt av YouTube bör du skapa videoinnehåll som knyter en starkare relation med YouTube-användarna än den traditionella relation mellan annonsör och kund. Videoinnehåll som bara består av ett reklambudskap kan faktiskt göra tittarna mindre engagerade i ditt varumärke.

4. Undvik att använda generella teman i annonstexten. Fokusera hellre på varför tittarna ska klicka på videoklippet och titta på innehållet. Locka hellre besökarna att ta reda på mer genom att titta på din video än att överösa dem med tex säljprat för en produkt eller tjänst.

Om du vill att besökarna ska vidta en åtgärd bör den vara av ett sådant slag som fungerar på YouTube, som att prenumerera, titta, spela in ett videosvar eller kommentera.

Sammanfattningsvis:
1. Roa tittarna
2. Gör tittarna nyfikna på mer
3. Se till att kvalitén är bra och var inte otydlig

Företaget Cisco, som arbetar med datorkommunikation, spår att 80% av all Internetkonsumtion år 2019 kommer att vara video. Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, spår att 90 procent av sociala medier kommer att vara rörlig bild i slutet av 2018. Så, dags att börja producera!
Mitt exempel på kampanjfilm
Nedan kan ni se min senaste kampanjfilm med sociala medier som distributionskanal. Skådespelarna kommer från Filmcafe.se och det är en kampanjfilm för att locka tonårsföräIdrar till en föreläsning.

I skrivandets stund har filmen fungerat mindre bra på Facebook men bättre på YouTube. Ett antagande är att publiken på YouTube tittar på filmen med ljud och är förberedda på att den är lite längre (en minut). En ”skräddarsydd” film för Facebook kommer därför att göras som både är kortare och går snabbare på budskapet.

Kommentera gärna och berätta vad ni tycker om filmen!

Vallentuna 2018-10-01

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

Ewan McGregor var erbjuden rollen som Neo i "Matrix", men tackade nej. Will Smith var också erbjuden att spela Neo men tackade nej för att spela in "Wild Wild West". Val Kilmer var vid ett tillfälle tänkt att spela Morpheus.



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2018.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict