Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

De bästa Filmskådespelarna vet detta

De bästa Filmskådespelarna vet detta
Är spelfilmer målet med din skådespelarkarriär? Finns det en mystiskt formel för filmskådespeleri? Om du vill agera framför kameran är det bra att ha dessa saker i åtanke.

Grunderna i film är inte detsamma som med teater
Teater behöver inte vara en solid grund för att lyckas med skådespeleri framför kameran. Kanske var det så tidigare, men idag stämmer det inte längre, upplever jag. I en ungdomsdriven bransch bör en filmskådespelare befinna sig i omkörningsfilen och påbörja en filmskådespelarutbildning så snabbt som möjligt. När du gjort dig ett namn i filmbranschen, kan du även få roller på teaterscenen och komma underfund med om teater är något för dig.

Visst finns det många gemensamma nämnare som att läsa manus, analysera texter m.m., men teknikerna att tillämpa i de olika medierna är så olika att du behöver välja väg tidigt. Kanske ska du helt hoppa över teater om du inte är intresserad av teater?
Mindre är mer
En av utmaningarna med film är att berätta en historia så okomplicerat som möjligt. Detta gäller samtliga inblandade och på en filminspelning är kameror och mikrofoner så nära en skådespelare att de fångar de mest intima gester. För en skådespelare på en teater behöver framträdandet nå ända till sista bänkrad, men känslomässigt är utmaningen densamma oavsett. Teaterskådespelare med begränsad filmerfarenhet överdriver ofta, “Mindre är mer” passar sällan så bra som när du beskriver filmskådespeleri.

Svallar känslorna, var försiktig med att tvinga fram dem medan kameran rullar. Om klipparen väljer att ha med en scen där känslorna sprutar ur dig som en fontän, är risken stor att du ser löjlig ut i den färdiga produkten. Det är viktigt att du känner starkt om det ska synas på film, men försök att hålla känslan inom dig, den syns i detaljerna. Du vill gestalta känslan så att publiken känner kraften i den, ser detaljerna, de små nyanserna i ditt framförande. Publiken vill inte se de stora gesterna där någon förtvivlat skriker ut “jag är ledsen” eller “jag är arg!”.

Ett exempel på en intim bild där små gester tillämpas är närbilden. För att t.ex. lyckas med en stadig ögonkontakt, fokusera på motspelarens ena öga, det som är närmaste kameran. Skifta inte mellan de två ögonen som oerfarna skådespelare ofta gör då det istället ger ett förvirrat intryck. Beroende på hur tight bilden är kan det blir extra känsligt då motspelaren även behöver stå stilla för att blicken ska bli lugnt och stadig.

Samtidigt behöver inte filmskådespeleri skilja sig så otroligt mycket från en teaterskådespeleri, kanske blir någon t.om. provocerad för att jag kallar det för “filmskådespeleri”. Det är ingen mystisk teknik som tillämpas. Även med den bergränsade skådespelarerfarenhet jag själv har känner jag till hur intimt det kan vara i en “black box”, där gesterna är betydligt mer subtila än på en stor scen. Film lyfter fram ditt skådespeleri på närmare håll, men någon mystiskt skådespelarkonst är det inte.
Intensivkurs i karaktärsutveckling
Skådespelare som identifierar skillnaderna mellan film och scen kan omedelbart anpassa sig till förutsättningarna och plocka fram viktiga kvaliteter vid behov. De behöver inte repetera lika ingående, de har kunnat göra det mesta förarbetet själva och är redo att med kort varsel prestera fantastiskt bra framför kameran.

En annan skillnad är att ingen håller din hand på en filminspeling, något skådespelare ofta är vana vid från en teaterscen. På en filminspelning behöver en regissör ofta lösa tusentals små pusseel, med hjälp av filmarabetare- och du är bara en liten pusslbit. Om du kan göra mycket av arbetet själv och återskapa det du lyckades med på din audition, gör det. Eller som Spielberg sa om filmregi, “70% av mitt regijobb är att casta rätt. Jag har inte tid att ge instruktioner på plats”.

Spana in alla spännande filmjobb här på Filmcafe.se! Kanske är det just dig de söker!
Michael Caine lär ut filmskådespeleri
”The theatre is an operation with the scalpel, i think movie acting is an operation with the laser.”

Michael Caine lär i den här dokumentären ut filmskådespeleri till fem unga skådespelare. Han berättar om hur du bör agera i närbilder och extrema närbilder. Han varnar för faran med att röka cigaretter på film och att alltid strula med rekvisita. ”Filmkameran är din bästa vän och din älskare, trots att du alltid ignorerar henne” BBC 1987).

Vallentuna 2018-07-29

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- How do you like your brandy sir?
- In a glass

The big sleep, 1946



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2018.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict