Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

10 tips om du vill lyckas på YouTube

10 tips om du vill lyckas på YouTube
Det kan vara mycket svårt att lansera en egen YouTube-kanal. Du publicerar det nya avsnittet i din webb-serie eller videoblogg, och väntar och väntar på gilla-markeringarna och prenumeranterna. Istället, ingenting. Men var inte orolig - här kommer tio tips på hur du ska få dina 100 första prenumeranter!

1. Bestäm dig för en målgrupp
Många som börjar med YouTube har ingen riktig plan. De publicerar slumpmässigt filmer de tror att någon vill se, men det slutar med att ingen tittar. Ta dig en rejäl funderare på vem du vänder dig till. Är det Skådespelare, Game of Thrones- fans, skräckfilmsälskare? Var specifik.

När du vet vilka du vänder dig till gör du research. Vilket innehåll gillar din målgrupp, vilka keywords finns med i de framgångsrika klippen? Nu har du förhoppningsvis något att fundera på inför ditt första avsnitt, så att du kan skapa ett innehåll som din målgrupp gillar.
2. Skapa en trailer för din kanal
Du kan ladda upp en trailer för din kanal som endast spelas upp automatiskt för folk som inte prenumererar på din kanal. Håll trailern kort, spännande och avsluta med en uppmaning att prenumerera!
3. Skapa en intressant profil
Underskatta inte YouTubes “OM”/ “About” avdelning. Det är här du kan sälja din kanal till potentiella prenumeranter. Förklara vad publiken tjänar på att titta på din kanal. Nyckelorden i den här avdelningen är också mycket viktiga eftersom de ger kanalen en högre rank i sökresultaten.
4. Ha attraktiva titlar
När du väljer en titel till ditt klipp, fundera på vad din målgrupp verkligen skulle vilja se. Proffstips: Bara de första 45 bokstäverna visas i ett sökresultat så se till att dina nyckelord visas först.
5. Skapa bra Thumbnails
Din thumbnail är som en miniposter för ditt material. Den enda funktionen den fyller är att få folk att titta på ditt klipp. Ditt klipp kan ändå visas i sökresultat, men om du inte har en snygg thumbnail, komme ringen att klicka på det. Din thumbnail behöver stå ut och de som lockar flest klick är ljusa, har hög kvalitet och innehåller titeln.
6. Lägg till en vattenstämpel
YouTube har en funktion där du kan lägga till en vattenstämpel som låter ickeprenumeranter att bli prenumeranter med ett enkelt klick. Under “kanalinställningar” fixar du detta snabbt och enkelt.
7. Använd analytics
Spana in dina grafiken i analysverktyget för att lära dig me rom vad dina tittare vill se. Kanske slutar de alla att titta vid samma tillfälle, kanske är ditt intro för långt eller kanske hela din film för lång. Du behöver gilla deras intresse på topp! Det är inte hur många tittare du har som räknas utan hur länge de tittar på ditt klipp. Desto längre de tittar desto högre kommer du att rankas i sökresultat på Google. … och desto fler prenumeranter får du.
8. Publicera nya avsnitt regelbundet
Om ditt mål är att kanalen ska växa, behöver du publicera innehåll regelbundet. Bestäm dig redan från början om du ska publicera nytt innehåll varje vecka, varannan vecka och vilken dag du ska publicera ditt innehåll. Publiken gillar struktur och chansen är mycket större att de börjar prenumerera om e vet hur ofta de kommer att få nytt material.
9. Skapa en spellista
Spellistor är superviktiga och är en av de mest underskattade funktionerna. Många förstår inte att spellistor visas i YouTubes sökresultat precis som videor gör. Om du t.e.x har en webbserie, är det ett perfekt sätt att få publiken att fortsätta titta på nästa avsnitt. Många använder YouTube för att slöttitta, som ett brus i bakgrunden och vill du naturligtvis att de fortsätter titta på dina videor. Om du ännu inte har så många egna videor kan du samarbete med andra och länka till varandra istället.
10. Fråga
Ta inte för givet att någon kommer att prenumerera på din video bara för att de gillade den. Bjud in dina tittare till att prenumerera så att de kan få fler grymma videor från dig.

Vallentuna 2018-02-26

Betygsätt

 2 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

- I'm trying to make an intelligent film about murder, whilst actually doing the murders.

The Last Horror Movie, 2003



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2018.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict