Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

Att göra en Virtual reality-film

Att göra en Virtual reality-film
Herman är medlem på Filmcafe.se och VR-regissör. Följ med bakom kameran på hans kortfilm som även visats på VR-festivaler runt om i världen.

VR-tekniken tar nästa steg
VR-tekniken har kommit så pass långt att berättandet nu kan beröra och det ökar kraven på innehållet i filmerna. Nyligen gjordes Sveriges första skräckfilm i VR men även rekryteringsfilmer och reklamfilmer görs i VR. Handling och klippning har blivit viktiga parametrar för att mäta kvalitén på VR-filmer, men tempot är den allra viktigaste ingrediensen i en bra VR-film, berättar Elena Malakhatka, doktorand på KTH och filmskapare från Ryssland. Hon har nyligen startat Sveriges första Virtual Reality-Filmfestival i Stockholm – VR Film Fest.

- Virtual Reality-film är en mäktig och imponerande upplevelse, där tittaren befinner sig nära karaktärerna och deras berättelser. Samtidigt är hjärnan ovan vid de många intrycken. Rekommendationen för festivalbesökarna är att titta maximalt 15 minuter åt gången för att inte må dåligt, berättar hon.
Herman är VR-regissör
Herman Fredlund testade VR första gången in slutet av 2014 och blev helt förbluffad. Sedan dess har han fokuserat helt på att översätta det traditionella filmspråket till den nya teknikens möjligheter. Förra sommaren gjorde han en 360°-trailer för en bok om vikingar, vilket gav honom mersmak och han påbörjade sitt första kortfilmsprojekt. Efter att han skrivit ner sin kortfilmsidé hittade han den populära låten “Et Moi” av Nym och fick tillstånd att använda den. Nästa steg blev att hitta passande miljöer och ett par som ville dansa.

- Jag fann två tangodansare som gärna deltog i projektet eftet att jag sett dem uppträda på gatan som del i en dansgrupp. Jag hade tur!

Filmen “Et Moi” är nu klar och var även ett officiellt bidrag på “Kaleidoscope Festival” i september i år. Filmen handlar om ett par som dansar genom minnen i Berlin.

- En kärlekshistoria genom musik och dans och med minnen som tema, förklarar han.
Kortfilmen “Et Moi”
Inte för många kameravinklar
En av de utmaningar Herman ville testa med filmen var att publiken skulle få en upplevelse att kunna utforska miljön, samtidigt som filmen inte får upplevas förvirrande. Därför står kameran endast på fem ställen i varje miljö, även om höjden varierar för att variera skalan. Dansarna använder sig av samma koreografi i varje miljö vilket gjorde det lättare att klippa mellan miljöerna.

- Det är viktigt att klippen inte gör tittaren desorienterad om de följer dansarna, förklarar Herman.

Det går snabbt när ny teknik utvecklas och för ett år sedan hade Hermans kortfilm “Et Moi” varit nästan omöjlig att göra. Mjukvara och nya konsumentkameror underlättar mycket men en nackdel med kameran han använde, “Samsung Gear 360”, var att batterierna lätt blev överhettade.

- Det hände två till tre gånger varje dag och du behöver vänta ungefär fem minuter innan de svalnat. Om du har otur kan du förlora det viktigaste ögonblicket på den tagningen.
Hermans tips på utrustning för VR
Skybox heter en uppskattad plug in från mettle.com att använda med Premiere och AfterEffects. Den gör det möjligt att rotera 360 video medan du klipper och är en funktion Herman använder hela tiden.

“Samsung Gear 360” har ett lättanvänt gränssnitt med bra funktioner som “live monitoring” och direkt återuppspelning av sådant du nyligen filmat. Om du istället använder kameran “6 Go pro array” får du bättre kvalitet på bilden men kan inte se resultatet medan du filmar och råmaterialet tar tid att hantera.

Förutom de tekniska utmaningarna med VR upplever Herman att den största utmaningen är densamma som alltid med film.

- Vi har mycket att lära av filmhistorien. Jag upplever att klippningen är det viktigaste för en filmberättelse, avslutar han.
Några fler coola VR-filmer







Vallentuna 2016-11-26

Betygsätt

 0 röster

Betygsätt artikeln

Du måste vara inloggad för att kunna sätta betyg

Dela med dig



Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube Följ oss på Instagram
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

Innan Daniel Craig fick rollen som filmhistoriens sjätte officielle Bond, hade filmmakarna studerat och förkastat 200 andra skådespelare.



© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2017.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict