Facebook, Twitter, Google eller Windows Live
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter
Filmcafe.se vinner priset Bästa castingsida 2012

Sök i forumet | Forum-FAQ
 Alla kategorier
 Filmskapande
 Manus/Dramaturgi
 När vill du som Producent komma in i ett projekt?
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna

Dela forumtråden med dina vänner

Rubrik  
Publicerat - 05 maj 2012 :  23:07:48  
Det här är en fråga främst riktad till producenter eller andra manusförfattare med mer professionell erfarenhet.

Det jag undrar är när du som Producent vill komma in i ett projekt? Synopsis? Treatment eller färdigt manus?

Dom flesta föreläsare jag frågat på min väg har sagt att dom gärna kommer in så snabbt som möjligt. Som oetablerad manusförfattare blir jag kluven till det, just eftersom jag är oetablerad.

Att sälja in ifrån synopsis stadiet känns som något man kan göra efter man etablerat sig?

Så, här är er chans käre producenter att uppfostra oss manusförfattare att jobba på det sättet ni vill!
Inlägg - 06 maj 2012 :  09:36:36  
Det är ganska svårt att svara på eftersom det är direkt kopplat till kvaliteten i det som skrivs - och hur när det ligger det man söker. Drömmen för en producent är naturligtvis att få ett grymt manus som man känner inte behöver ändras alls. Det är dock otroligt ovanligt. Enda gången jag hört talas om att det varit så är med manuset till American Beauty (som dock ändå ändrades).

Generellt kan man säga att det finns tre typer av manus som producenter brukar få:

1. Manus som överhuvudtaget inte är intressanta.
2. Manuset som är väldigt välskrivna, men där grundkonceptet är för svagt.
3. Manus som har ett intressant grundkoncept, men som inte är speciellt välskrivna.

De manus som främst brukar vara intressanta är den sista kategorin. Manus som har ett intressant grundkoncept, men som inte är speciellt välskrivna. Där är det nog bäst för båda parter om man kontaktar producenter så tidigt som möjligt. Tex när man har ett synopsis. Annars riskerar man att hamna i ett läge där producenten och författaren har väldigt olika syn på hur färdigutvecklat manuset är. Tex kanske producenten vill gå tillbaka till synopsis-stadiet för att hitta ett bättre sätt som själva det intressanta grundkonceptet kan utnyttjas - med författaren kanske endast vill justera detaljer i manuset. Det kan leda till konflikter eller frustration.

Därför är det väl kanske att föredra att jobba mycket med synopsis, för att sedan stämma av intresset för grundkonceptet med producenter - och sedan föra en dialog med dem under tiden du skriver manus. Det ska dock mycket till för att en producent ska köpa en option eller så på enbart ett synopsis. Man får ju tänka på att producenten också gör en arbetsinsats genom att läsa och kommentera projekt på det här sättet. Där brukar ett ganska normalt upplägg vara att producenten åtar sig att hjälpa till och läsa och kommenterar under ett år, i utbyte mot att han/hon har projektet exklusivt. För att sedan efter ett år besluta sig för om man vill köpa en option eller inte. Där då författaren har rätt att ta projektet - inklusive alla ändringsförslag som producenten bidragit med - om producenten inte fortsatt skulle vara intresserad av projektet.
Till toppen av sidan
  Rubriker
 Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
Gå till:
© 2000-2002 Snitz Communications Till toppen av sidan
Snitz Forums 2000

Besök oss på Facebook Följ oss på Twitter Besök oss på Youtube
Filmcafé Sverige AB    Postadress: Box 2920, 187 29 Täby    E-post:info(at)filmcafe.se

Danny Devito fick rollen som Martini i filmen Gökboet eftersom han hade spelat rollen i en teateruppsättning på Broadway några år tidigare.

Filmcafé™ använder sig av komponenter från WebSupergoo...
© Copyright Wallentinus Mediaproduktion & Intrig Film & TV, 2002-2007.
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

XHTML 1.0 Strict