Under natten mellan lördag och söndag flyttade vi över filmcafe.se från en dator till en annan.
Anledningen till flytten är att vårt befintliga webbhotell har haft dålig tillgänglighet det senaste året.
Den nya servern har vi full kontroll över själva och kan därför anpassa den efter våra behov.
Upptäcker du några fel så var snäll kontakta oss på info@filmcafe.se
Med vänlig hälsning Tomas och Robert
Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter

|
|
|
Rubrik |
|
Publicerat - 14 okt 2011 : 15:38:56
|
Eftersom jag varken kommit in på mediaskolan eller filmskolan tänkte jag att nu får det vara nog! Nu får jag lära mig lite själv.
Efter att inte fått något svar från någon skola tänkte jag börja fråga här istället, vilka filmböcker läser man på såna här filmskolor? Vad heter dom böckerna? Det är min enda fråga som jag inte fått svar på.
Vad heter filmböckerna ni läst ni som studerat film på filmskolor??
Vore tacksam för svar:) |
|
Inlägg - 14 okt 2011 : 16:08:17
|
Jag hade inte några böcker att läsa då jag pluggade praktisk film. Däremot hade vi många föläsningar, praktiskt arbete och handledning från proffesionella filmarbetare.
När jag pluggade filmvetenskap däremot, var det måååånga böcker som skulle läsas. Är den listan också aktuell?
/R |
 |
|
Inlägg - 14 okt 2011 : 16:40:32
|
Få skolor jobbar med böcker och dom som gör det jobbar med (enligt mig) fel böcker. Vilka böcker du ska läsa beror ju på vad du vill lära dig.
Om du tex vill lära dig manus så skulle jag rekommendera Robert McKee's STORY, John Trubys ljudböcker om genre, Richard Michaels Stefanik THE MEGA HIT MOVIES, Joseph Campbell's The Hero's Journey mfl.
Vill du lära dig regi så rekommenderar jag "producing and directing the short film and video", Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen och uppföljaren (minns inte vad den heter) samt "Hitchcock by Truffaut".
Vill du lära dig producera så rekommenderar jag Stacey Parks "The Insider's Guide to Independent Film Distribution", "Movie Money: Understanding Hollywood's (Creative) Accounting Practices", "Producer to Producer", "producing and directing the short film and video", "The European Film Production Guide" och slutligen "The Biz: The Basic Business, Legal and Financial Aspects of the Film Industry".
Dessa böcker är i alla fall en bra början, sedan finns det ju massor av bra information på nätet också, liksom bra material på många DVD:er. Dock kan ingen bok ersätta praktisk erfarenhet.
Mvh
Tomas |
 |
|
Inlägg - 15 okt 2011 : 00:22:10
|
| Finns det inga böcker på svenska? Jag kan engelska men det är lite lättare att läsa på svenska. |
 |
|
Inlägg - 15 okt 2011 : 00:44:42
|
Inga bra! :)
Edit: Jo, jag tror iofs att Hitchcock Traffaut boken finns på svenska. Men läs de engelska. Jag lovar att det är värt det. Du klarar dig inte långt i branschen utan engelska. Det är "industri standard" så att säga... :) |
Ändrad av - tomas amlöv den 15 okt 2011 00:46:10 |
 |
|
Inlägg - 17 okt 2011 : 23:09:54
|
Du menade väl "industry standard"? Engelska för industri standard...
Det finns mycket facktermer som kan vara svåra att veta vad de betyder när man läser de på engelska. Men många böcker har en liten thesaurus med sig. Vill du lära dig om lampor och ljussättning så är "Set lightning technicians handbook" ett tips. |
 |
|
| |
Rubriker |
|
|
Du måste vara medlem för att delta i diskussionerna
|
|
|
| © 2000-2002 Snitz Communications |
 |