Bli medlem Logga in

Karriär

Filmcafémedlem spelar in film i Kina

Filmcafémedlem spelar in film i Kina

Oscar Petersson har alltid haft siktet inställt på att göra film utomlands. Efter att tidigare ha producerat och regisserat ett par långfilmer i Sverige arbetar han nu med dramat ”No matter what” i Kina. Det är en internationell samproduktion som Oscar både skrivit manus till och regisserat.

-Min tanke var egentligen aldrig att stanna i Sverige

- Min tanke var egentligen aldrig att stanna i Sverige. När jag var yngre var jag helt inställd på att flytta till Hollywood. Jag var där ett tag och försökte dra igång ett större filmprojekt, men upptäckte snabbt att det sista den stan behöver är ännu en Speilberg-wannabe som springer runt med ett manus, berättar han.

Prövade lyckan i Cannes

Eftersom det är oerhört svårt att få den uppmärksamhet som krävs i Hollywood prövade Oscar lyckan i Cannes istället. Där träffade han av en slump en kinesisk producent som han dessutom blev god vän med.

- Detta var samtidigt som asiatisk film började bli riktigt populär här i väst. Jag började undersöka möjligheterna att själv göra något i Kina, säger han.

En bredare asiatisk film

”No matter what” handlar om en kvinna som vill förverkliga sina drömmar om att bli popsångerska. Oscar vill göra en bredare film än de mer konstnärliga asiatiska dramafilmerna som vanligtvis uppmärksammas i Sverige.

- Man får följa huvudpersonen från det kinesiska bondesamhället till det snabba livet i en av världens största och modernaste städer.

Medproducenter i flera länder

”No Matter what” spelades in i slutet av förra året och i Sverige är Film i Skåne samproducent och finansiär. Det finns även en privat finansiär i Hongkong och en samproducent i Shanghai. Men vad landar notan på totalt?

- Eftersom vi fortfarande är i (post)produktion så har jag ingen slutgiltig kostnad. Det blir antagligen runt 5-6 miljoner, vilket är normalt i Kina där kostnaderna något är lägre.

Filmad på S-16mm

Filmen är inspelad på S16 och sedan överförd till HD-CAM. Allt är filmat på riktiga locations, varav flera ganska trånga. Därför använde man en ArriSR3a med en liten LCD-monitor på sidan.

- På så vis kunde vi jobba nästa lika smidigt som med en videokamera men ändå behålla filmkvaliteten.

När Oscar skrivit första utkastet till ”No matter what” hade han själv aldrig varit i Kina och därför krävdes en del mindre ändringar. Känslan och stilen som fanns i originalmanuset har han dock behållit hela vägen.

- Största fördelen är utan tvekan upplevelsen och utmaningen att stå och regissera skådespelare och leda ett produktionsteam på plats i ett helt främmande land. En nackdel är dock att det krävs en hel del logistik att filma i en så stor stad.

Oscar berättar att trafiken och köerna var enorma och att team samt skådespelare därför bodde på hotell. Det var enda sättet att garantera att de hann till inspelningen och är heller inget ovanligt i Kina.

- När vi spelade in så bodde teamet från Mumien 3 och kommande storfilmen John Rabe på samma hotell. Vi hade 4 produktionsvans. De hade 120, berättar han.

SF har samtliga rättigheter

"No matter what" är gjord för en internationell marknad och Oscar förhandlar just nu med flera distributörer och försäljningsagenter i olika länder. Men i Sverige så gick SF in på ett tidigt stadium som distributör och har samtliga rättigheter i hela Skandinavien.

- Det var en förutsättning för att få med oss vissa finansiärer, bla Film i skåne, att distributionen var klar här på hemmaplan. Intresset för Kina är stort över hela världen och många länder har också en stor andel invandrade kineser.

När det gäller den svenska filmindustrin så gillar inte Oscar begreppet oberoende film eftersom i princip allt som görs på professionell nivå har SFI eller någon stor distributör/medproducent i ryggen.

- Problemet med svensk film som helhet är att det inte finns någon långsiktig plan till förändring. Bidragsberoendet ses som en permanent lösning både av filmare och politiker. Att två filmkonsulenter delar ut gratis skattepengar till enskilda projekt dödar konkurrensen och leder på sikt till en stagnation av utvecklingen.

Hur ser dina framtidsplaner ut? Vad blir nästa filmprojekt?

- Vi har flera projekt under utveckling, både på svenska, engelska och på andra språk. Planen är väl just den, att ta fram och producera filmer som vänder sig till en större marknad än bara den svenska. Tror det är enda sättet att lyfta svensk filmindustri genom att hitta nya sammarbetsformer, distributionsvägar och marknader.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
15 mars 2009

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 50.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!