Bli medlem Logga in

Karriär

Kortfilm med budget

Kortfilm med budget

Många filmintresserade pratar mer om att göra film än att filma. Pierre Willén satte sig ner med sitt nya manusprogram och 45 minuter senare hade han ett manus klart. Nu är filmen inspelad på Super 35 och klar för distribution. Här är det mer verkstad än snack…

Problem med vädret

- Jag har alltid varit intresserad av att göra film om utsatta personer och vad de gör för att hantera situationen. ”Den frosten tog” är ett tydligt exempel på de frågor jag brukar ställa mig och på de svar jag söker.

Egentligen skulle filmen utspela sig i ett frostigt landskap där de döda och marken runt dem skulle vara kallt och gnistrande. En liten metafor till att döden är kall och ensam. Men när teamet filmade, i slutet av november 2006, var det 11 plusgrader och inte en tillstymmelse till frost. Miljön har gjorts så kall som möjligt i ljussättningen på Nordisk Film istället.

En filmare i nöd

Den totala kostnaden för filmen är runt 450’000:- inkl. moms. Pierre har lagt ut ca. 4’000:- under inspelningen och håller nu på att betala av kostnaden för framkallning, scanning och grading (ljussättningen) på Nordisk Film. De kostnaderna ligger runt 100’000:-.

- Men jag hade enorm tur och fick stöd från Film i Uppland och filmkonsulent Louise Bown, Mats Isfors på FilmCentrum Stockholm hade fått en massa råfilm som han tänkte slänga men gav det till mig istället och sen hade jag med mig mina underbara samproducenter Joson AB.

Pierre berättar att de såg en ung filmare i nöd och gick in med tekniken till ett värde av 118’000:-.

- Vi klarade oss väldigt bra eftersom teamet var mer eller mindre professionellt och aktörerna också. Alla visste vad det handlade om, och det tror jag också är en fördel.

Inspelad på super 35

Filmen är inspelad på Super 35 med en Arri BL4. Ljudet togs upp med DAT men fick eftersynkas efteråt. Det finns inget originalljud kvar i filmen. Ljuset bestod av både HMI- och Tungstensljus.

- Jag är ju galen i att använda hårt och kallt ljus, så för mig var det viktigt att ha med HMI- ljus. Sen är jag ett stort fan av Kino’s. Det mjuka ljuset. Jag hade bestämt mig från början att jag ville spela in filmen i bredfilms format, 1:2.35, så vi hade ett 2.35 fönster i kameran men full gate. Dvs. att vi använde hela negativet för att sedan beskära bilden i efterarbetet och scanningen.

Majoriteten av teamet från Filmcafé

- Alla som var med framför kameran och ca. 80% av de som var med bakom kameran kommer från Filmcafé. Det var här jag sökte skådespelare och inspelningsteam. Det är här jag har hittat några av mina bästa medarbetare. En av de medverkande hittade jag faktiskt utanför Filmcafé men hon blev så till sig när vi berättade om Filmcafé att hon gick och blev medlem. Så vi har värvat några nya också.

Går det att tjäna pengar på kortfilm?

- Nja, det gör det väl egentligen inte. Man får kämpa som ett djur att få ut sina kortfilmer och har man tur så kanske man får tillbaka en bråkdel. Jag hoppas själv kunna bli en av dem som kan tjäna pengar på kortfilm. ”Frosten” fungerar ju bättre utomland och det är därför som vi inte satsar stenhårt på att marknadsföra den i Sverige, men utomlands hoppas jag att den ska göra succé.

Hur tänker du distribuera filmen?

- Filmen ligger på Glimz.net och på en sida som heter Veoh.com. Den är som YouTube fast man kan få pengar för det. Sen tänkte jag trycka upp ett gäng dvd’er som jag vill sälja genom lokala butiker och kiosker samt hemsidor. Vi kommer att börja sälja filmen i USA på en sida som heter filmbaby.com. Sen ska filmen skickas ut till ett gäng festivaler och jag vill även försöka få in den på TV.

Nya projekt i startgropen

För tillfället arbetar Pierre som producent för en dramaserie om den sista kända folkkungen i Sverige. Han hette Knut Långe Holmgersson och föddes 1200. Pierre blev kontaktad av en projektgrupp efter att ha gjort klart ”Den frosten tog” och uppmärksammats i en tidning.

- Det kan bli det största jag gjort hittills. Sen ska jag hjälpa en kille med att fotografera en kortfilm i vår och så vill jag göra en ny kortfilm på det tabubelagda temat ”Boylove”. Vi får se. Jag säger som en av mina mentorer: Allt har sin tid, och vart företag på himmelen har sin stund.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
15 mars 2009

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 50.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!