Bli medlem Logga in

Karriär

Intervju med Christian Van Caine; Ljuddesigner

Intervju med Christian Van Caine; Ljuddesigner

Christian Van Cain har varit medlem på Filmcafe.se sedan 2003 och jobbar professionellt med ljuddesign, locationljud, ADR och mixning. Nu är han bl.a. aktuell med den medlemsproducerade långfilmen Skills.

Christians första jobb

Christian började ’98 som musikproducent och masteringstekniker efter en ettårig yrkesförberedande lärlingsutbildning i studioteknik på skivbolaget Helikopter Art Prod. För ca. tio år sedan gick han över till filmljud.

- Mitt första jobb i egen studio blev, som en direkt konsekvens av studioutbildningen, att mastra en CD-skiva med den gamle revyartisten Karl Gerhard. Sannolikt det första officiella CD-släppet med honom. Jag strävar alltid efter att utveckla mig och inte låta mig begränsas av enskilda genres.

Genom Filmcafe.se fick Christian jobbet på filmen Skills

Christian kände regissören och medlemmen Johannes Pinter sedan tidigare och hade jobbat tillsammans på kortfilmen Pigment. Han hade även kontakt med producenten Tomas Amlöv via forumet på Filmcafe.se.

- Två saker som verkligen fångade mig var dels att det fanns med Parkour, något jag med förtjusning upptäckte via filmerna B13 och Yamakasi - och dels att jag insåg att det fanns utrymme för en mer dystopisk karaktär på ljudet.

Att välja rätt mikrofoner

Då Christian inte hade något team och mycket spelades in på plats, så gick förberedelserna inför Skills mest ut på att välja rätt mickar, samt åka runt bland inspelningsplatserna i Södra Sverige för inspektion med Tomas.

- Huvudsakligen för att kontrollera ljudmiljön på platsen och ljudet i form av bakgrundsljud, störningar och eko. Både för att kontrollera om platsen lämpar sig för inspelning, men även för att se vilken form av eventuellt dämpmaterial som behövs till de olika inspelningsplatserna.

Att välja mikrofon är ungefär som att välja kameralins och lika mikrofoner har olika användningsområden. En mikrofon som låter bra på en ljudkälla kan låta väldigt illa på en annan.

- Normalt sett vill jag ha ett antal olika mikrofoner för olika behov, men av budgetskäl blev jag tvungen att hålla mig till ett minimum. Jag behövde en mikrofon som lämpade sig väldigt bra för röstinspelning på location, då möjligheten att eftersynka repliker i någon större skala, inte skulle finnas. Den mikrofon jag valde, Sennheiser MKH 416, är är väldigt riktad och jag är väldigt förtjust i karaktären på den.

Att spela in ljud i en kal miljö

Christians största utmaning på inspelningen av Skills var en inspelning i ett helt kalt rum. I ett sparsamt möblerat rum uppstår lätt kraftiga ekon mellan väggarna som både förvrider karaktären på rummet, samt skapar väldigt svårhanterliga stående vågor (kortfattat innebär det kraftigt förstärkta frekvenser på speciella platser i rummet).

- Jag har sedan början av karriären satt heder i att kunna navigera mellan dessa vågor, vilka är att jämföra med vågor på vattnet, men det är väldigt uppstressande att tvingas parera dessa när man redan från början måste ha perfekt vinkel till skådespelaren och hålla sig ur bild. Utan den dämpning jag hade räknat med (kunde inte få tag i molton i tid) så var det väldigt svårt att få ett användbart ljud. Så mycket som nån millimeter fel med micken resulterade i ett grumligt, oanvändbart ljud.

Riskerna med lågbudget

I en lågbudgetproduktion flyttar många oerfarna fram problemen till ett senare tillfälle. När det t.ex. blir ont om tid på inspelningsplatsen prioriterar många bort ljudet. De tror att alla ljud kan återskapas problemfritt (och kostnadsfritt) i ljudläggningen, bilden prioriteras före ljudet.

- Eftersom jag av erfarenhet vet att detta inte fungerar i praktiken, så uppstår ofta konflikter. Vi som jobbar med ljud kan ibland känna oss lite i underläge på inspelningsplats, då de flesta är så fokuserade på att titta på bilderna i monitorn – medan få är intresserade av att lyssna i lurarna för att höra hur ljudet låter. De flesta regissörer har generellt än väldigt stark vision över hur deras film ska se ut, men inte alls en lika stark vision över hur filmen ska låta.

Teknik att använda på inspelning och efterproduktionen

Under inspelning av Skills använde Christian fyra mikrofoner; en Sennheiser MKH 416 för generellt ljud, två Oktava MK012.

- Till detta hade jag en mycket pålitlig boom, en K-Tek K-102, samt ett imponerande shockmount/zeppelinar-system från Rycote. Allt spelades in på en Fostex FR2 fieldrecorder, med lyssning via ett par BeyerDynamics 250-lurar. Efter varje dag loggades materialet till en Dell-laptop med backup till en extern hårddisk av Seagate.

Under efterproduktionen arbetade Christian uteslutande i Steinbergs program Nuendo samt WaveLab. Plugins var från Waves, SSL, AudioEase (Altiverb), Dolby samt Nuendos egna.

- Jag har valt att att köpa ett fåtal dyrare pluggar av riktigt hög kvalitet, samt lära mig bemästra dem, snarare än att köpa massor av billiga men mindre användbara pluggar.

Här använder Christian en rad olika mickar förutom de han redan nämnt tidigare, bla en Sennheiser MKH40, en Line Audio CM3, samt ett antal från bland annat Shure, AKG, ADK, Crown, Røde, samt ett helt knippe skräp-mickar avsedda för enstaka småljud.

- Jag gillar att blanda extrem hi-tech och state of the art med extrem lo-tech!
I studion spelades allt in via andra generationens Lynx Studio-ljudkort, en serie ljudkort som ligger mig varmt om hjärtat! Även under posten användes min Fostex på daglig basis när jag var ute i det fria och spelade in.

Utmaningen med ljuddesign

Christian är förtjust i extrema men trovärdiga ljudjobb av den typ man finner i exempelvis Wall-E, Bourne Ultimatum, Das Boot och Saw. Det är väldigt detaljerade ljudbilder med starkt berättande kraft som drar in åskådaren i berättelsen, utan att bli distraherande eller grötiga.

- Av tidsmässiga skäl var jag tvungen att eftersträva en mer dynamisk ljudbild, där vissa delar är mer maximalistiskt ljudlagda med många komponenter, medan andra delar är mycket minimalistiska, ibland med enbart ett lätt bakgrundsbrus för att ge lite rymd. Dock hade jag utan tvekan haft ungefär samma typer av dalar oavsett hur mycket tid vi än hade haft på oss, med skillnaden att jag hade lagt mer krut på fler detaljer. Det är alltid helheten som är det viktiga, men det är detaljerna som ger liv.

En bra ljuddesign är beroende av en väl avstämd balans mellan helhet och detaljer, på samma sätt som en symfoniorkester. Man kan spela de flesta klassiska stycken på bara piano, men med resten av orkestern växer hela verket upp till något levande. Åt andra hållet, med bara detaljer, blir det raskt frustrerande att lyssna på och det finns inget konkret att fokusera på. En långfilm på 90 minuter är beroende av dynamik, det vill säga förändringar i tempo, ton och styrka, för att kunna hålla kvar tittaren.

- Det har att göra med att den mäskliga hjärnan har cykler som upprepas genom dygnet med olika uppmärksamhetsnivåer. Dessa är oftast på ganska exakt 90 minuter per cykel, samma som gäller när man sover, och behöver stimuleras för att man ska kunna hålla koncentrationen filmen igenom, berättar Christian.

Ljudbilden Christian valt till Skills ska upplevas realistisk, men samtidigt vara en förstärkning/förvrängning av verkligheten. Ytligt sett utspelar sig Skills i en solig, ospecificerad stad i Sverige, en stad där folk festar, umgås med polare, och har kul. Dock, under den soliga ytan, finns en värld av stark misstro och hänsynslöshet, där värdet på ett liv räknas i tittarsiffror.

- Här har jag, för att färga världen med dissonans, arbetat mycket med att blanda vackra levande ljud med mer karga, gnissliga detaljer, samt ljud som ger en känsla av att världen är väldigt sliten. Ursprungligen hade jag för avsikt att arbeta väldigt hårt för att få foley:et att ge ett starkt intryck av fara, genom att med lätta ljud av att omgivningen började ge vika för kroppsvikter och liknande förstärka bilden av att stunten rollpersonerna gjorde absolut inte var kontrollerade och säkra, att olyckan alltid väntade runt hörnet. Det var tyvärr något som jag dock blev tvungen att offra för att klara deadline, berättar Christian.

Att redigera dialog

Är du konsekvent med hur du tar upp ljudet på ispelningsplats behöver det inte vara svårt att få alla klipp i en scen att framstå som en enda tagning. Eftersom Christian var konsekvent med både avstånd, vinkel på micken ocu hur exakt rösterna vat i fokus m.m. blev efterarbetet mycket smidigt.

- Den mesta tiden gick åt till att tvätta bort resonansfrekvenser (smala förhöjningar i olika frekvenser), smask-ljud, samt hålla ”room tone”-förändringar omärkliga.

“Room tone” är det bakgrundsljud som alltid finns överallt. Namnet baseras på att varje nytt rum, varje ny yta, även varje ny vinkel på mikrofonen, har sin egen karaktär på bakgrunden. Den förändrar sig alltid lite mellan olika tagningar och vinklar, men med bra klippteknik är målet att det ska vara omöjligt att märka.Väldigt mycket som ett bra Photoshop-jobb!

- Vad som dock var en utmaning var allt som fattades från location. Då det var väldigt svårt att få in de skådespelare som behövdes var jag tvungen att arbeta hårt med att dölja bristerna så gott det gick med hjälp av psychoakustiska trix.

Psychoakustik går ut på att arbeta med de egenskaper, förutsättningar och begränsningar den mänskliga hjärnan alltid har.

Klipp klart filmen först

En av de utmaningar Christian var tvungen att tackla i arbetet med Skills var att projektet konstant klipptes om, vilket var något han räknat med.

- De flesta hade ingen erfarenhet av långfilm på det här sättet sedan tidigare, vilket jag visste, så jag hade redan från början anpassat jobbet för att snabbt kunna klippas ner vid behov. Viktiga beslut väntade jag med tills klippningen hade blivit helt låst, men trots att klippningen officiellt låstes flera gånger upphörde aldrig omklippningarna, och att synka om ljudet är tidskrävande. Dessutom tas fokus bort från det riktiga jobbet.


Ett exempel var när de skulle skapa illusionen av mycket folk. Av tidsmässiga skäl fick Christian bara med mig ungefär en minut jubel och någon minut publiksorl i mono. Dessa skulle mixas upp i fullständig surround 5.1  och Christian hade ingen möjlighet att arrangera upp en walla-session (walla=arrangerat publiksorl, oftast inspelat i studio) för att spela in mer.

Detta löste jag genom att dela upp de filer jag faktiskt fick med mig i små segment. Dessa segment kunde jag sedan pussla ihop i olika sekvenser så att delarna blev något tusental komponenter utspridda i fyra högtalare under flera minuter. Mycket tidskrävande, men jag hade inget val. Om man inte gör det mycket noggrant riskerar man upprepningar som både kan distrahera och irritera publiken…sen klipptes scenen om…

Flera nya projekt på gång

Just nu håller Christian på att färdigställa långfilmen Weekend av Joakim Hammond.

- Sen har några långfilmer att se fram emot om allt går som det ska, samt lite småjobb.

Behöver du en ljudtekniker? Christian kontaktas enkelt via Filmcafe.se eller Facebook.

Robert Selin, skribent för Filmcafe.se
17 mars 2011

Filmcafe.se bevakar den svenska filmbranschen med artiklar och krönikor. Missa inte våra övriga artiklar som gör karriären lite lättare och roligare!

  •  
    Christian
    Ljuddesign
    Matte: Ser verkligen fram emot att jobba vidare med dig! I have a good feeling about this :-) Ante: Haha, tackar ödmjukast mannen! Ska bli kul när du kommer upp :-) Ilias: Den bästa teknik i världen skulle aldrig kunna tävla med ett grymt genomfört performance! Det var kul att jobba med dig :-)
  •  
    Ilias
    Stuntman
    ”Ge mig mobil” har aldrig låtit bättre än när Christian tog upp ljudet ;)
  •  
    Andreas
    Skådespelare
    "Starlight" har helt OTROLIGT ljud. Christian van Caine är en sanslöst bra ljudtekniker! =)
  •  
    Mattias
    Skådespelare
    Har jobbat med mr, Van Cain på vår TV serie ”VIT OSKULD” och kortfilmen ”Starlight” kommer även anställa honom till långfilmen ”Sex, drugs & Tonårstankar” Jag har alltid varit nöjd med honom! TITUS PAAR http://paarproductions.webs.com/

Kom närmare drömmen.

Vi söker ständigt nya talanger framför och bakom kameran! Sedan 2002 har vi hjälpt produktionsbolag och producenter att hitta rätt team till filmproduktioner.

Nå över 50.000 medlemmar.

Sedan 2002 har vi hittat rätt team till filmproduktioner. Nå nya talanger framför och bakom kameran!